OPTIMA HIGHSCHOOL – LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
W WARSZAWIE
STATUT
Ustalony na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 r. Nr 95 poz. 425
z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
2
ROZDZIAŁ II Cele i zadania szkoły oraz formy ich realizacji
3
ROZDZIAŁ III Organy szkoły
5
ROZDZIAŁ IV Organizacja szkoły
7
ROZDZIAŁ V Pracownicy szkoły, prawa i obowiązki pracowników szkoły
9
ROZDZIAŁ VII Rozstrzyganie sporów
12
ROZDZIAŁ VIII Zasady finansowania szkoły
12
ROZDZIAŁ IX Wewnątrzszkolny System Oceniania
15
ROZDZIAŁ X Organizacja oddziału przygotowawczego
24
ROZDZIAŁ XI Postanowienia końcowe
25
Załącznik 1 – Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
26
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
s
§ 1
- Pełna nazwa szkoły brzmi: Optima Highschool – Liceum Ogólnokształcące w Warszawie, dalej zwane szkołą.
- Dopuszcza się używanie nazwy skróconej: Optima Highschool lub Optima Highschool w Warszawie
- Siedziba szkoły zlokalizowana jest w Warszawie, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7
- Organem prowadzącym jest spółka Optima Highschool Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Konduktorska 18 lok. 7, NIP 5214062751, KRS 0001096044, która sprawuje nadzór nad działalnością szkoły.
- Organem wykonawczym spółki w sprawach nadzoru, o którym mowa w pkt. 4, jest reprezentujący spółkę zarząd.
- Szkoła posługuje się pieczęciami urzędowymi z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciami zwykłymi. Na pieczęciach szkoły nazwa jest używana w pełnym brzmieniu.
- Ilekroć dalej jest mowa o statucie bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć statut Optima Highschool – Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie.
- Ilekroć w statucie mowa jest o rodzicach, należy przez to rozumieć również opiekunów prawnych.
§ 2
- Szkoła jest czteroletnim niepublicznym liceum ogólnokształcącym dla młodzieży.
- Szkoła realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w toku jednolitego, 4-letniego cyklu kształcenia, w oparciu o przepisy dotyczące edukacji w szkołach publicznych, również poprzez wsparcie realizacji obowiązku nauki poza szkołą.
- Szkoła wydaje świadectwa ukończenia szkoły, duplikaty świadectw oraz inne druki szkolne i dokumenty na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 3
- Działalność szkoły opiera się na europejskim systemie wartości.
- Zasada zapisana w pkt. 1 dotyczy całej koncepcji pracy szkoły, a w szczególności:
- celów i zadań statutowych,
- programu wychowawczo-profilaktycznego,
- realizacji programów nauczania, w tym podstaw programowych kształcenia, doboru treści, lektur oraz osób do pracy z uczniem,
- działalności dydaktycznej i wychowawczej, w której nauczyciele szkoły mogą stosować rozwiązania autorskie.
§ 4
- Szkoła prowadzi kształcenie w oparciu o przepisy dotyczące zasad organizacji edukacji domowej. Nie realizuje zajęć dydaktycznych w swojej siedzibie.
- Zaplecze lokalowe placówki stanowią:
- lokal w budynku zlokalizowanym w Warszawie, przy ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7
- obiekty miejskiego ośrodka sportu i rekreacji – w miarę potrzeb,
- pomieszczenia miejskiego domu kultury – w miarę potrzeb,
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
- Podstawą prawną działania Szkoły jest ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku, wraz z jej późn. zm.), oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.)
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY ORAZ FORMY ICH REALIZACJI
§ 5
Szkoła spełnia warunki ustawowe przewidziane dla szkół niepublicznych, posiadających uprawnienia szkoły publicznej określone w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo Oświatowe, to jest:
- Realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe przewidziane dla liceum ogólnokształcącego
- Realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej.
- Stosuje ustalone przez Ministra Edukacji zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
- Prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych.
- Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
§ 6
- Podstawowym celem szkoły jest wspieranie intelektualnego rozwoju uczniów w procesie kształcenia, wychowania i opieki, w tym realizujących obowiązek nauki poza szkołą.
- Szkoła wychowuje uczniów do odpowiedzialności za własny rozwój oraz do odpowiedzialności, za dobro wspólne w życiu rodzinnym i społecznym.
- Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, szkoła wspiera wychowawczą funkcję rodziny.
- Szkoła zapewnia rodzicom stały kontakt w sprawach dotyczących ich dzieci, okresowe spotkania w formie wywiadówek oraz konsultacji.
§ 7
- Realizując ustawowe cele i zadania szkoła:
- wspiera rodziców jako pierwszych wychowawców swoich dzieci,
- wspiera uczniów i rodziców decydujących się na realizację obowiązku nauki poza szkołą,
- zapewnia uczniom szczególnie uzdolnionym indywidualny tok nauki na podstawie właściwych przepisów,
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności na poziomie szkoły ponadpodstawowej, przygotowując uczniów do kontynuowania edukacji w szkołach policealnych oraz wyższych,
- kształci według przyjętych programów nauczania, uwzględniając charakter wychowawczy szkoły, dostosowując treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
- kształtuje środowisko wychowawcze wspomagające integralny rozwój osoby, wspierając uczniów w rozwijaniu własnych zainteresowań i talentów,
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i własnych możliwości,
- wychowuje uczniów w poszanowaniu tradycji, historii i kultury narodowej ucząc szacunku dla osób oraz społeczności reprezentujących inne kultury i narody,
- wspiera uczniów niepełnosprawnych poprzez edukację włączającą,
- może realizować indywidualne oraz autorskie programy nauczania,
- zapewnia uczniom dostęp do kultury, nauki i sportu w ramach realizowanych projektów,
- organizuje wydarzenia pozwalające uczniom i rodzicom zintegrować się ze środowiskiem szkolnym,
- upowszechnia wiedzę na temat realizacji obowiązku nauki poza szkołą,
- organizuje kursy, szkolenia, warsztaty dla rodziców, którzy zdecydowali się na realizację obowiązku nauki poza szkołą,
- przygotowuje dla uczniów programy i materiały edukacyjne,
- może realizować, kursy, szkolenia, warsztaty, konsultacje dla uczniów i rodziców przez system e-learning oraz za pomocą innych technik i metod kształcenia na odległość.
- W szczególności może realizować nauczanie oraz konsultacje przez system e-learning oraz za pomocą innych technik i metod kształcenia na odległość, organizując nauczanie zdalne z powodów o których mowa w art. 125a ustawy prawo oświatowe.
§ 8
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zatrudniając specjalistów i terapeutów, współpracując z rodzicami oraz właściwą dla swojej siedziby poradnią psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega m.in. na rozpoznaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych i wprowadzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
- Wszyscy nauczyciele mają obowiązek uczestniczyć w udzielaniu pomocy uczniom u których rozpoznano taką potrzebę, za stronę organizacyjną odpowiada dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
§ 9
- Szkoła posiada program wychowawczo-profilaktyczny.
- Program wychowawczo-profilaktyczny ustala rada pedagogiczna.
- Program wychowawczo-profilaktyczny znają i realizują wszyscy nauczyciele szkoły.
- Rodzice i uczniowie mają prawo do zapoznania się z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły.
- W szkole stosuje się zapisy dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich.
§ 10
- W szkole prowadzone są obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów i bloków przedmiotowych – zajęcia stacjonarne.
- Dla uczniów realizujących obowiązek nauki poza szkołą organizowane są zajęcia dodatkowe, warsztaty i konsultacje w których mogą uczestniczyć również uczniowie realizujący obowiązek nauki stacjonarnie.
- W sytuacji gdy wszyscy uczniowie szkoły spełniają obowiązek nauki poza szkołą, szkoła organizuje wyłącznie zajęcia dodatkowe, warsztaty i konsultacje.
- Dla uczniów niebędących obywatelami polskimi oraz będących obywatelami polskimi wracających z zagranicy, nie znających języka polskiego, lub znających go na poziome niewystarczającym do korzystania z nauki, szkoła może utworzyć oddział przygotowawczy do nauki w polskim systemie edukacji.
§ 11
- Dyrektor szkoły powierza oddział szkolny opiece jednego z nauczycieli, zwanego dalej wychowawcą.
- Formy spełniania zadań wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole i poza szkołą podczas zorganizowanych zajęć sprawują nauczyciele, zgodnie z planem zajęć szkolnych.
- Do form opieki nad uczniami zalicza się:
- sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć przez nauczyciela prowadzącego zajęcia,
- sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek szkolnych przez opiekunów posiadających upoważnienie dyrektora,
- Opiekę nad uczniami realizującymi obowiązek nauki poza szkołą sprawują rodzice.
- Szkoła jest zobowiązana do zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści Internetu, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju uczniów.
- W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy, dyrektor zobowiązany jest do zorganizowania zastępstwa. Dopuszcza się skrócenie zajęć uczniom, po uprzednim zawiadomieniu rodziców.
- Zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu może nastąpić wyłącznie na pisemną prośbę jego rodzica. Zwolnienia dokonuje wychowawca ucznia, a pod jego nieobecność dyrektor.
- 15 minut przed rozpoczęciem zajęć, podczas przerw oraz 15 minut po zakończeniu zajęć opiekę nad uczniami przebywającymi w budynku szkolnym oraz na terenie do niej należącym sprawują nauczyciele dyżurujący lub inni pracownicy obsługi szkoły wyznaczeni przez dyrektora szkoły.
- Nauczyciel dyżurujący ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów, którzy przebywają na terenie szkoły.
- Nauczyciel dyżurujący nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów, którzy przebywają na terenie szkoły w okresie dłuższym niż 30 minut przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć edukacyjnych.
- Zasady sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć obowiązkowych, dodatkowych, wychowania fizycznego, zawodów sportowych, imprez organizowanych przez szkołę, wyjścia poza teren szkoły regulują odrębne przepisy.
- Realizacja zadań opiekuńczych zachodzi w sposób odpowiedni do wieku uczniów oraz potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach podstawowych ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
§ 12
- Organami szkoły są:
- organ prowadzący;
- dyrektor;
- rada pedagogiczna.
§ 13
- Organ Prowadzący:
- nadaje szkole statut oraz dokonuje w nim zmian,
- powołuje i odwołuje dyrektora szkoły,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami, uwzględniając przy tym zadania statutowe szkoły,
- może zlikwidować szkołę z uwzględnieniem odrębnych przepisów,
- rozstrzyga ewentualne spory między radą pedagogiczną a dyrektorem,
- rozpatruje ew. odwołania rodziców, uczniów lub pracowników szkoły od decyzji dyrektora, za wyjątkiem decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
§ 14
- Dyrektorem może być nauczyciel spełniający kryteria wymagane do zajmowania tego stanowiska w publicznych szkołach i placówkach.
- Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz, jest odpowiedzialny za realizację zadań szkoły zgodnie ze statutem oraz za podnoszenie jakości pracy szkoły – jako katolickiej instytucji oświatowo-wychowawczej.
- Dyrektor jednoosobowo odpowiada za realizację zadań szkoły przed organem prowadzącym oraz organem nadzoru pedagogicznego i innymi nadrzędnymi instytucjami.
- Dyrektor ma prawo wnioskowania do organu prowadzącego w sprawie zatrudniania i zwalniania nauczycieli.
- Dyrektor może, za zgodą organu prowadzącego, tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Dyrektor w szczególności:
- jest przełożonym dla zatrudnionych nauczycieli oraz innych pracowników,
- organizuje i wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- dopuszcza do użytku w szkole programy nauczania
- odpowiada za organizację i przebieg egzaminu maturalnego, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- przeprowadza rekrutację, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza im warunki harmonijnego rozwoju,
- odpowiada za udzielanie w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
- jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów,
- sprawuje nadzór nad realizacją przez uczniów obowiązku nauki,
- odpowiada za organizację kształcenia specjalnego zgodnie z odrębnymi przepisami,
- odpowiada za dokumentację szkoły,
- dysponuje budżetem szkoły w ramach absolutorium udzielonego przez organ prowadzący,
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- realizuje inne zadania związane z działalnością i funkcjonowaniem szkoły.
- Dyrektor informuje na bieżąco organ prowadzący o stanie szkoły, jej osiągnięciach, trudnościach i potrzebach.
- Dyrektor szkoły może w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Dyrektor szkoły powiadamia, w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego, uczniów i ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
§ 15
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły.
- Radzie pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje dyrektor.
- Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu, w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu nadzoru pedagogicznego, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego, a także na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- opiniowanie planów pracy szkoły przedkładanych przez dyrektora,
- opiniowanie wyboru zestawu podręczników, zgodnych z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej o dopuszczeniu do użytku szkolnego podręczników,
- opiniowanie innowacji w programie nauczania przedkładanych z pozytywną opinią organu prowadzącego,
- organizacja wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
- opiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego, przedstawionego przez dyrektora szkoły,
- wyrażanie zgody na przystąpienia ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego oraz poprawkowego uczącego się w trybie stacjonarnym,
- podejmowanie uchwał w sprawie promocji warunkowej ucznia,
- opiniowanie organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych, zajęć pozalekcyjnych oraz konsultacji.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów.
- Posiedzenia rady pedagogicznej mogą odbywać się za pomocą telekonferencji.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 16
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 17
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy, nawet wtedy gdy wszyscy uczniowie realizują obowiązek nauki poza szkołą.
- Zasady tworzenia oddziałów szkolnych określają odrębne przepisy.
- Szkoła może działać w niepełnej ilości oddziałów.
§ 18
- Organizację stałych oraz obowiązkowych i/lub dodatkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych w szkole określa tygodniowy rozkład zajęć.
- Część zajęć dydaktycznych i wychowawczych za zgodą dyrektora szkoły może się odbywać w ramach wyjazdów edukacyjnych, zielonych szkół i zajęć w warunkach domowych lub w plenerze poza budynkiem szkoły.
- Zajęcia o których mowa w ust. 1 w szczególności z powodów o których mowa w art. 125a ust. 1 ustawy prawo oświatowe, mogą być prowadzone zdalnie poprzez:
- korzystanie z narzędzia informatycznego wskazanego w art. 44a ust. 1 Prawa oświatowego
- używanie środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem (np. takich jak Google Meet),
- dostarczenie niezbędnych do realizacji zajęć zdalnych materiałów na adres e-mail ucznia lub rodzica ucznia.
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada;
- programy telewizji publicznej, audycje radiowe;
- sprawdzone platformy edukacyjne;
- inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.
- podejmowanie przez ucznia pracy własnej wskazanej przez nauczyciela potwierdzającej zapoznanie się otrzymanym materiałem edukacyjnym.
- Obowiązkowe i/lub dodatkowe zajęcia organizowane przez szkołę zdalnie:
- odbywają się zgodnie tygodniowym rozkładem zajęć, a nauczyciele odnotowują obecność ucznia w zajęciach zdalnych w dzienniku elektronicznym;
- trwają 45 minut, przy czym 30 minut jest to praca przed monitorem a 15 minut praca własna ucznia.
- Uczeń podczas prowadzenia przez szkołę zajęć zdalnych jest zobowiązany do:
- korzystania z dostępnych dla niego narzędzi umożliwiających komunikację elektroniczną, spełniających wymagania bezpieczeństwa i ochrony prywatności;
- obecności na zajęciach prowadzonych zgodnie z planem lekcji;
- odboru materiałów dostarczanych przez nauczycieli;
- systematycznej pracy własnej;
- zgłaszania nauczycielom wszelkich wątpliwości, co do formy, trybu czy treści nauczania;
- przestrzegania bezpieczeństwa pracy z komputerem i w Internecie.
- Narzędzie potrzebne do aktywnego uczestniczenia w zajęciach zdalnych (komputer, tablet, drukarka) uczeń może wypożyczyć z zasobów szkolnych.
§ 19
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze obowiązkowe i dodatkowe, prowadzone w systemie warsztatowo-lekcyjnym.
- W wybranych zajęciach warsztatowo-lekcyjnych mogą uczestniczyć uczniowie realizujący obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wybrane zajęcia warsztatowo-lekcyjne mogą odbywać się wspólnie dla różnych oddziałów
§ 20
- Dyrektor szkoły powierza opiekę nad uczniami w poszczególnych oddziałach wychowawcom klas.
- Zadaniem wychowawcy klasy jest:
- tworzenie wspólnoty i atmosfery zaufania wśród wychowanków,
- otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego wychowanka,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań dydaktyczno-wychowawczych,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami wychowanków, systematyczne informowanie ich o postępach ich dzieci, włączanie rodziców w życie szkoły i dążenie do uzgodnienia wspólnej wizji wychowania,
- współdziałanie w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom z oddziału klasowego.
- Wychowawca ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy – spójne z programem wychowawczym szkoły.
- W trudnych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych wychowawca w porozumieniu z dyrektorem może korzystać z pomocy specjalistów, zachowując odrębne przepisy prawa i statutu szkoły.
§ 21
- W szkole mogą funkcjonować następujące zespoły nauczycieli:
- uczących w danej klasie,
- wychowawcze,
- zadaniowe
- doraźne
- Zadaniem zespołu nauczycieli uczących w danej klasie jest współpraca:
- w zakresie wyboru programów nauczania dla danej klasy,
- w zakresie wyboru podręczników.
- Zadaniem zespołu wychowawczego jest przygotowanie zgodnego z charakterem szkoły projektu programu wychowawczo-profilaktycznego.
- W szkole mogą być zatrudnieni: pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda i inni specjaliści w zależności od potrzeb uczniów i możliwości finansowych szkoły. Osoby te organizują w szkole pomoc pedagogiczną i psychologiczną dla uczniów we współpracy z wszystkimi nauczycielami.
§ 22
- Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki nauczycielskie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
- Szkoła współpracuje ze stowarzyszeniami, fundacjami oraz osobami fizycznymi i prawnymi udostępniającymi nauczycieli na zasadach indywidualnej umowy cywilnoprawnej.
§ 23
- Kontrole przeprowadzane w szkole odbywają się w obecności dyrektora szkoły lub osoby upoważnionej przez organ prowadzący.
ROZDZIAŁ V
PRACOWNICY SZKOŁY, PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW SZKOŁY
§ 24
- W szkole zatrudniani są pracownicy pedagogiczni i pracownicy administracyjni na podstawie Kodeksu Pracy lub Kodeksu Cywilnego.
- Działalności dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły może opierać się na wolontariacie.
- Zadaniem pracowników administracji jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor szkoły.
- Wszyscy zatrudnieni pracownicy szkoły mają prawo do godziwego wynagrodzenia.
- Wszyscy zatrudnieni w szkole pracownicy jak i wolontariusze mają prawo do:
- szacunku ze strony innych pracowników jak również rodziców i uczniów,
- podmiotowego traktowania przez przełożonych,
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
- stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- pracy w warunkach zgodnych z przepisami BHP,
- urlopu przewidzianego odrębnymi przepisami.
- Prawa i obowiązki poszczególnych pracowników określa dyrektor szkoły na podstawie obowiązujących przepisów, w szczególności Kodeksu Pracy, Kodeksu Cywilnego oraz Ustawy Karta Nauczyciela w części dotyczącej szkół niepublicznych.
- Pracownicy pedagogiczni podlegają kontroli poprzez obserwacje zajęć oraz sprawdzanie dokumentacji. Praca pedagogiczna podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła realizuje przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli w oparciu o przepisy właściwe dla szkół publicznych.
§ 25
- Podstawową zasadą wszystkich pracowników szkoły jest kierowanie się dobrem uczniów oraz dawanie im dobrego przykładu życia w szkole i poza szkołą.
- Pracownik pedagogiczny szkoły w szczególności:
- realizuje podstawowe jej zadania: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem szkoły określonym w statucie,
- wspiera każdego ucznia w jego rozwoju oraz dąży do pełni własnego rozwoju,
- systematycznie i rzetelnie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,
- tworzy dobrą i przyjazną atmosferę pracy,
- odpowiada za jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- uwzględnia w procesie edukacyjnym indywidualne potrzeby i możliwości uczniów,
- dba o bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole i poza nią,
- dba o dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
- sprawiedliwe ocenia pracę i zachowania uczniów,
- dba o powierzone mienie szkoły,
- systematycznie realizuje osobiste doskonalenie zawodowe,
- przedkłada dyrektorowi program nauczania do dopuszczenia w szkole oraz proponuje podręcznik do nauczanego przedmiotu,
- może tworzyć program autorski,
- zgłasza projekty innowacji pedagogicznych i przedstawia je do akceptacji dyrektora, z zachowaniem odrębnych przepisów.
- Pracownik pedagogiczny podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych jest objęty ochroną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych.
- Organ prowadzący szkołę oraz dyrektor są obowiązani do występowania w obronie pracownika, gdy jego uprawnienia zostaną naruszone.
ROZDZIAŁ VI
UCZNIOWIE
§ 26
- Szkoła nie posiada obwodu.
- Szkoła jest dostępna dla uczniów objętych obowiązkiem nauki.
- Warunkiem przyjęcia ucznia do szkoły jest akceptacja przez jego rodziców statutu szkoły i podpisanie umowy edukacyjnej ze szkołą
- Ucznia do szkoły przyjmuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców.
- Do szkoły na prośbę rodziców może być zapisany:
- uczeń posiadający świadectwo promocji do danej klasy,
- do klasy pierwszej – uczeń posiadający świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
- uczeń zagraniczny zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- uczeń zamierzający spełniać obowiązek nauki poza szkołą po złożeniu dokumentów wymaganych ustawą.
- Uczeń nabywa prawa ucznia szkoły z chwilą wpisania go na listę uczniów.
- Wizerunek ucznia i rodziców na zdjęciach grupowych, pozyskany podczas wydarzeń szkolnych, może być opublikowany w przestrzeni szkolnej, na stronach internetowych szkoły oraz w szkolnych mediach społecznościowych.
- Dyrektor na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej może odmówić przyjęcia ucznia do szkoły.
- Dyrektor może zarządzić przeprowadzenie weryfikacji stanu wiedzy i/lub sposobu funkcjonowania kandydata do szkoły, szczególnie poprzez testy wstępne lub organizację dnia próbnego w placówce.
§ 27
- Uczniowie mają prawo do:
- podmiotowego traktowania,
- dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki,
- zapoznania się z programem edukacyjnym szkoły,
- sprawiedliwej i jawnej oceny ich pracy,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- otrzymania pomocy w przypadku trudności,
- wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych.
- Uczniowie mają obowiązek:
- przestrzegania statutu i procedur szkoły,
- włączania się w życie szkoły,
- uczestniczenia w lekcjach i innych zajęciach obowiązkowych,
- odnoszenia się z szacunkiem do wszystkich osób,,
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i rozwój,
- godnego reprezentowania szkoły,
- dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- nosić godny strój.
- Uczeń, którego prawa wynikające z przepisów niniejszego statutu lub powszechnie obowiązujących przepisów prawa zostały naruszone, może złożyć skargę do Dyrektora Szkoły.
- Dyrektor rozpatruje skargę ucznia w ciągu 7 dni od daty wpływu skargi.
- Jeżeli uczeń nie przestrzega statutu, w szczególności uchybia obowiązkom, o których mowa w ust. 2 wychowawca lub dyrektor przeprowadza rozmowy wychowawcze z uczniem w obecności jego rodziców.
§ 28
- Dyrektor na mocy decyzji administracyjnej może dokonać skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadku:
- świadomego niszczenia mienia szkoły w tym kradzieży,
- posiadania lub rozprowadzania przez ucznia narkotyków i innych substancji odurzających,
- stosowania przez ucznia przemocy wobec nauczycieli lub innych uczniów,
- uczestniczenia przez ucznia w zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie po spożyciu alkoholu,
- braku możliwości współpracy z rodziną dziecka
- uporczywego naruszania przestrzeni innych osób
- Od decyzji administracyjnej przysługuje prawo odwołania, które należy złożyć do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
- Dyrektor szkoły w terminie 7 dni odpowie na decyzję bądź przekaże ją do kuratora. Jeżeli kurator podtrzyma decyzję o skreśleniu przysługuje na nią odwołanie do sądu administracyjnego.
§ 29
- Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą, uzależnieniami i demoralizacją oraz innymi przejawami dysfunkcji społecznych podczas pobytu ucznia na terenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych, przerw międzylekcyjnych, zajęć/uroczystości pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę.
- Realizacja zadań wymienionych w ust. 1 polega na:
- zapewnieniu uczniom warunków do nauki zgodnie z przepisami BHP;
- zapewnieniu uczniom opieki nauczycieli podczas całego pobytu w szkole,
- zapewnieniu uczniom opieki podczas trwania imprez szkolnych i wycieczek,
- udzielaniu uczniom w razie potrzeby pomocy medycznej,
- okresowym przeprowadzaniu próbnych alarmów ewakuacyjnych,
- uświadamianiu uczniom zagrożeń i przedstawianiu sposobów przeciwdziałania im,
- realizowaniu, zgodnie z przyjętymi w planie wychowawczym szkoły, zajęć przeciwdziałających przemocy fizycznej i psychicznej,
- ograniczeniu wstępu na teren budynku szkoły i dziedzińca szkolnego osobom postronnym,
- wyznaczeniu i oznakowaniu w budynku szkolnym dróg ewakuacyjnych,
- zapewnieniu uczniom opieki pielęgniarki szkolnej, na podstawie odrębnych przepisów,
- bieżącej analizie przyczyn wypadków uczniowskich i podejmowaniu działań profilaktycznych.
ROZDZIAŁ VII
ROZSTRZYGANIE SPORÓW
§ 30
- Rozstrzyganie konfliktów i sporów w szkole odbywa się następująco:
- sytuacje konfliktowe między uczniami w klasie, uczniami różnych klas oraz między uczniem a nauczycielem rozstrzygają wychowawcy klas oraz pedagog szkolny, z możliwością odwołania się stron do dyrektora szkoły,
- sytuacje konfliktowe między nauczycielami lub innymi pracownikami szkoły, a także między nauczycielem (wychowawcą) a rodzicami uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły, z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego szkołę,
- sytuacje konfliktowe między uczniami lub ich rodzicami a szkołą oraz konflikty między nauczycielami i innymi pracownikami szkoły a dyrektorem szkoły rozwiązuje organ prowadzący szkołę,
- sprawy, których załatwienie wymaga współdziałania dyrektora, rady pedagogicznej, winny być rozpatrywane przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.
- Skargi, wnioski i opinie mogą być składane do dyrektora szkoły w formie ustnej oraz pisemnej.
- Dyrektor w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania informacji lub złożenia pisma wyznacza termin rozmowy. W rozmowie, w zależności od rodzaju sprawy, może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, wychowawca, pedagog szkolny lub katecheta.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY FINANSOWANIA SZKOŁY
§ 31
- Nauka w szkole jest odpłatna.
- Organ prowadzący gromadzi i dysponuje środkami materialnymi potrzebnymi na działalność szkoły.
- Działalność szkoły jest finansowana z następujących źródeł:
- dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego,
- środków unijnych,
- środków pochodzących od organu prowadzącego,
- wpłat rodziców z tytułu: opłaty rekrutacyjnej, czesnego, opłat za zajęcia dodatkowe i innych,
- dotacji celowych przekazywanych szkole przez osoby prawne, organizacje i instytucje,
- spadków darowizn, odpisów podatkowych przekazywanych szkole przez instytucje, osoby prawne i osoby fizyczne.
- Opłata rekrutacyjna, o której mowa w ust. 3 pkt. 4 jest to jednorazowe bezzwrotne świadczenie pieniężne, którego wysokość ustalana jest w danym roku szkolnym,
- Czesne, o którym mowa w ust. 3 pkt. 4 jest to okresowe, bezzwrotne świadczenie pieniężne którego wysokość i terminy płatności reguluje indywidualna umowa o świadczenie usług edukacyjnych,
- Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ IX
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 32
Regulamin oceniania uczniów został sformułowany na podstawie obowiązujących przepisów Ustawy o systemie oświaty oraz Rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
§ 33
Ocenianiu podlegają:
- Osiągnięcia edukacyjne ucznia. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Zachowanie ucznia. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- W szkole jest prowadzone:
- ocenianie bieżące,
- ocenianie klasyfikacyjne: śródroczne, roczne i końcowe.
§ 34
- Ocenianie bieżące ma za cel:
- śledzenie i wspieranie indywidualnego rozwoju ucznia,
- informowanie ucznia i jego rodziców o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie jak i zauważonych brakach,
- wskazywanie sposobów uzupełniania braków oraz metod samokształcenia,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- pomaganie uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie klasyfikacyjne, śródroczne i roczne ma za cel:
- określenie stopnia opanowania wymaganych osiągnięć na danym etapie kształcenia,
- nformowanie uczniów, rodziców o efektach kształcenia i zachowaniu ucznia.
- Ocenianie ma charakter jawny zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.
- Nauczyciel uzasadnia każdą ustaloną ocenę w czasie zajęć edukacyjnych w rozmowie bezpośredniej z uczniem po odpowiedzi ustnej lub w przypadku pracy pisemnej – po jej sprawdzeniu i ocenieniu. Uzasadniając ocenę, nauczyciel ma obowiązek:
- odwoływać się do wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia bieżących, śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych, w przypadku oceny zachowania – do kryteriów ocen zachowania, w przypadku pracy pisemnej do zakresu treści, które obejmowała praca,
- przekazać uczniowi informację o tym, co uczeń zrobił dobrze, a co wymaga poprawienia.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu od nauczyciela danych zajęć edukacyjnych najpóźniej do 14 dni od dnia ich napisania przez ucznia.
- Uczniowi udostępniana jest tylko jego własna praca.
- Na prośbę rodziców, nauczyciel danych zajęć edukacyjnych udostępnia do wglądu i omawia sprawdzoną i ocenioną pisemną pracę ich dziecka, w godzinach pracy nauczyciela, po wcześniejszym umówieniu się rodziców z nauczycielem na spotkanie.
§ 35
- Нauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i zasadach poprawiania ocen,
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Informacje o których mowa w ust. 1 są przekazywane przez nauczycieli na pierwszym spotkaniu z rodzicami w nowym roku szkolnym, publikowane na stronie www szkoły, oraz przesyłane mejlem na adres podany przez rodziców.
- Wymagania o których mowa w ust. 1 pkt 1 nauczyciel opracowuje dla każdego oddziału w oparciu o obowiązującą podstawę programową.
§ 36
- Rada pedagogiczna przyjmuje skalę i sposób formułowania ocen bieżących, śródrocznych, rocznych i końcowych zgodnie z przepisami cytowanymi w § 32.
- Uczniom wystawiane są oceny według skali 1–6.
-
Ocena niedostateczna - 1 (ndst)
- uczeń nie wykazuje chęci współpracy z nauczycielem, rezygnuje z oferowanej pomocy,
- wykazuje negatywną postawę w stosunku do przedmiotów (np. nie przynosi zeszytu, podręcznika, nie odrabia zadań, nie przynosi niezbędnych przyborów),
- uczeń nie opanował podstaw programowych z przedmiotu, co nie pozwala na dalsze poszerzanie wiedzy.
- Ocena dopuszczająca – 2 (dop)
- uczeń słabo opanował podstawy programowe z przedmiotu, realizowanie programu jest możliwe tylko przy współpracy z nauczycielem i rodzicami,
- wykazuje minimalną chęć do pracy i na bieżąco korzysta z pomocy nauczyciela.
- Ocena dostateczna – 3 (dst)
- uczeń opanował podstawy programowe przedmiotu w stopniu dostatecznym, potrafi w sposób bierny odtwarzać zdobyte wiadomości,
- wykonuje polecenia nauczyciela związane z pracą na lekcji.
- Ocena dobra – 4 (db)
- uczeń w stopniu dobrym opanował materiał objęty podstawami programowymi, potrafi samodzielnie korzystać ze zdobytej wiedzy,
- wykazuje chęć do pracy.
- Ocena bardzo dobra – 5 (bdb)
- uczeń w stopniu bardzo dobrym opanował materiał objęty podstawami programowymi, umie samodzielnie wykorzystywać zdobytą wiedzę,
- przy pomocy nauczyciela stara się zdobyć dodatkową wiedzę wykraczającą poza program nauczania,
- wykazuje zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem.
- Ocena celująca – 6 (cel)
- uczeń wyczerpująco opanował materiał programowy oraz samodzielnie zdobywa dodatkową wiedzę, również w ramach zajęć pozaszkolnych lub innych formach edukacyjnych,
- bierze udział w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, lub jest czynnym zawodnikiem klubu sportowego,
- aktywnością wyróżnia się na tle klasy,
- stara się zainteresować przedmiotem innych,
- Dopuszcza się stosowanie symbolu "+" przy ocenach bieżących i okresowych w rozumieniu 0,5 pkt.
- Podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych są stopnie bieżące uzyskane z różnych form sprawdzania wiedzy.
- Oceny śródroczne wystawiane są na podstawie co najmniej trzech ocen bieżących. W przypadku przedmiotów realizowanych w wymiarze 1 godz. tygodniowo dopuszcza się wystawienie oceny śródrocznej na podstawie co najmniej dwóch ocen bieżących. Oceny bieżące powinny być wystawiane systematycznie.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
-
Punktacja za prace pisemne jest jednakowa dla wszystkich przedmiotów i odpowiada następującym ocenom:
0 | - | 37 % | - | niedostateczny | - | 1 |
38 | - | 57 % | - | dopuszczający | - | 2 |
58 | - | 67 % | - | dostateczny | - | 3 |
68 | - | 87 % | - | dobry | - | 4 |
88 | - | 97 % | - | bardzo dobry | - | 5 |
98 | - | 100 % | - | celujący | - | 6 |
- Uczeń, nie realizujący obowiązku szkolnego poza szkołą, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczeń, realizujący obowiązek nauki poza szkołą, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 37
- Rok szkolny podzielony jest na dwa półrocza.
- Ocenianie bieżące może odbywać się w trakcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- O szczegółowych terminach oceniania bieżącego decyduje nauczyciel przedmiotu.
- Ustalanie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych odbywa się najpóźniej w ostatnim tygodniu przed feriami. Oceny te nie są średnimi arytmetycznymi ocen bieżących.
- Ustalanie ocen klasyfikacyjnych rocznych odbywa się najpóźniej w ostatnim tygodniu poprzedzającym zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Oceny te nie są średnimi arytmetycznymi ocen bieżących.
- Uczniowie realizujący obowiązek nauki poza szkołą oceniani są na koniec roku szkolnego na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
§ 38
- Nauczyciel dokumentuje ocenianie w dzienniku lekcyjnym i w arkuszu ocen zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Do dziennika lekcyjnego nie wpisuje się uczniów realizujących obowiązek nauki poza szkołą.
- Nauczyciel dokumentuje ocenianie klasyfikacyjne ucznia realizującego obowiązek nauki poza szkołą w protokole egzaminacyjnym oraz w arkuszu ocen.
- Nauczyciel ma obowiązek opisać w dzienniku rodzaj ocenianej aktywności ucznia poprzez wydzielenie istniejących rubryk lub wklejenie własnej karty obserwacji.
- Nauczyciel ma obowiązek przechowywać testy i sprawdziany okresowe przez cały rok szkolny i na życzenie rodziców udostępnić je do wglądu.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom wynikającym z programu nauczania.
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. W takim wypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się wówczas „zwolniony”.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. W powyższych przypadkach w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 39
- Oceny śródroczne i roczne oraz oceny zachowania wymagają zatwierdzenia uchwałą rady pedagogicznej.
- O przewidywanych ocenach, o których mowa w pkt. 1 uczniowie i jego rodzice winni być poinformowani na miesiąc przed zakończeniem danego półrocza. W razie braku możliwości osobistego poinformowania rodziców, nauczyciel informuje ich pisemnie.
§ 40
- Na koniec półrocza dokonywana jest klasyfikacja ucznia z danego zajęcia edukacyjnego.
- Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia.
- Ocena roczna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Uczniowie spełniający obowiązek nauki poza szkołą uzyskują roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły.
- Egzaminy klasyfikacyjne o których mowa w ust. 4 mogą być wieloczęściowe, w terminie lub terminach ustalonych wspólnie przez dyrektora szkoły i rodziców ucznia.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w roku szkolnym.
§ 41
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
- Uczeń nieklasyfikowany z danego przedmiotu może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony z dowolnej liczby przedmiotów, w przypadku uczniów obcokrajowców może być przeprowadzony w ich ojczystym języku.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje przeprowadza komisja w której skład wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Egzaminy klasyfikacyjne zdaje również uczeń:
- realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki,
- spełniający obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 5 pkt 2:
- przeprowadza komisja w której skład wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel albo nauczyciele zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
- nie obejmuje przedmiotów: plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- może być przeprowadzony z zajęć technicznych, muzyki, plastyki, wychowania fizycznego na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców złożoną do dyrektora szkoły, z zachowaniem postanowień ust. 8 niniejszego paragrafu.
- Przeprowadza się z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły.
- W czasie egzaminu mogą być obecni, w charakterze obserwatorów, rodzice ucznia.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin klasyfikacyjny z muzyki, informatyki, plastyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Uczeń, który nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym i uzgodnionym terminie:
- z przyczyn usprawiedliwionych, może przystąpić do tego egzaminu w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły,
- z przyczyn nieusprawiedliwionych, nie może przystąpić do tego egzaminu w terminie dodatkowym. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego ma status ucznia nieklasyfikowanego i w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający w szczególności nazwę zajęć dydaktycznych z których przeprowadzono egzamin, skład komisji, termin egzaminu, imię i nazwisko ucznia, zadania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych wypowiedziach ucznia oraz zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, uzyskał oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły — jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne — jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne — jako członek komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający w szczególności nazwę zajęć dydaktycznych z których przeprowadzono egzamin, skład komisji, termin egzaminu, imię i nazwisko ucznia, zadania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych wypowiedziach ucznia oraz zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 42
- Egzamin sprawdzający ma prawo zdawać uczeń, jeżeli proponowana przez nauczyciela ocena śródroczna jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo wnioskować (na piśmie) do dyrektora szkoły o podwyższenie oceny śródrocznej z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w terminie nie dłuższym niż 5 dni od otrzymania informacji o przewidywanych dla niego śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
- We wniosku należy uwzględnić ocenę, o którą ubiega się uczeń.
- Warunkiem ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana jest dołączenie do wniosku uzasadnienia.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których uczeń wnioskuje o podwyższenie oceny, przekazuje w formie pisemnej zakres materiału i wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania wyższych niż przewidywano ocen klasyfikacyjnych.
- Uczeń wnioskujący o podwyższenie oceny przystępuje do egzaminu sprawdzającego w terminie nie późniejszym niż 5 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
- Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej, z wyjątkiem informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Egzamin z j. polskiego i j. obcych może mieć formę pisemną i ustną.
- Pisemny egzamin sprawdzający przeprowadza i ocenia nauczyciel szkoły.
- Śródroczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalona w wyniku egzaminu sprawdzającego nie może być niższa od przewidywanej.
§ 43
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
- Ocenie zachowania nie podlega uczeń realizujący obowiązek nauki poza szkołą.
- Ocena zachowania ucznia wyraża w szczególności opinię szkoły o:
- stopniu wywiązywania się z obowiązków ucznia,
- postępowaniu zgodnym z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałości o honor i tradycje szkoły,
- dbałości o piękno mowy ojczystej,
- dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godnym, kulturalnym zachowaniu się w szkole i poza nią,
- okazywaniu szacunku innym osobom.
- Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na :
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 44
- Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń który:
- wzorowo wypełnia obowiązki szkolne,
- samodzielnie rozwija zainteresowania i uzdolnienia,
- zawsze jest przygotowany do zajęć,
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział,
- dba o kulturę słowa i higienę osobistą,
- godnie reprezentuje szkołę w środowisku,
- bierze aktywny udział w uroczystościach szkolnych,
- jest uczciwy w codziennym postępowaniu,
- uzupełnia zaległości w nauce spowodowane nieobecnością,
- jest inicjatorem imprez klasowych i szkolnych,
- wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy, kolegów,
- wyróżnia się kulturą osobistą, jest koleżeński i życzliwy dla innych uczniów,
- uważnie słucha i wypełnia polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- dba o estetyczny wygląd siebie i klasy.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:
- systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział,
- wkłada maksymalnie dużo wysiłku i osiąga bardzo dobre i dobre wyniki w nauce,
- uzupełnia zaległości w nauce spowodowane nieobecnością
- bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły,
- wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy, kolegów,
- jest koleżeński i życzliwy dla innych uczniów,
- wyróżnia się kulturą osobistą,
- uważnie słucha i wypełnia polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- dba o estetyczny wygląd siebie i klasy.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń który:
- systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział,
- osiąga wyniki w nauce na miarę swych możliwości,
- wywiązuje się z podjętych zadań,
- dba o mienie klasy i szkoły,
- używa kulturalnego języka,
- z szacunkiem odnosi się do uczniów i pracowników szkoły,
- dba o swój estetyczny wygląd,
- jest przygotowany do zajęć.
- Ocenę poprawną może otrzymać uczeń który:
- z reguły jest przygotowany do zajęć,
- po zwróceniu uwagi przez nauczyciela zmienia swoje postępowanie,
- prowadzi zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń zgodnie z wymaganiami nauczyciela, przeważnie odrabia prace domowe,
- stara się być kulturalny w stosunku do kolegów i pracowników szkoły,
- przestrzega zasad higieny osobistej,
- przestrzega zasad porządkowych, nie niszczy mienia szkoły i kolegów,
- nie zawsze wywiązuje się powierzonych mu zadań.
- Ocenę nieodpowiednią może otrzymać uczeń który:
- niesystematycznie uczęszcza na zajęcia,
- często jest nieprzygotowany do lekcji,
- nie prowadzi zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń zgodnie z wymogami nauczyciela, często nie odrabia prac domowych,
- jest niekulturalny w stosunku do nauczycieli i pracowników szkoły,
- niszczy mienie szkolne i prywatne,
- przynosi do szkoły przedmioty zagrażające zdrowiu i życiu innych osób
- Ocenę naganną otrzymuje uczeń który:
- ulega nałogom,
- wagaruje
- jest wulgarny i arogancki wobec kolegów i dorosłych,
- swym postępowaniem wywiera zły wpływ na kolegów,
- znęca się fizycznie i psychicznie nad słabszymi,
- jest sprawcą pobić, kradzieży, wymuszeń,
- pomimo uwag nauczyciela niszczy mienie szkolne i prywatne,
- utrudnia prowadzenie zajęć.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o:
- swoje własne różnorodne spostrzeżenia,
- uwagi zapisane przez innych nauczycieli w dzienniku lekcyjnym, bądź dzienniczku ucznia,
- ustne opinie nauczycieli o zachowaniu ucznia,
- wniosek członka rady pedagogicznej o nieodpowiednią ocenę zaopatrzony w uzasadnienie, udokumentowany w protokole rady pedagogicznej.
- samoocenę ucznia,
- opinie uczniów danej klasy po przypomnieniu kryteriów przyznawania ocen zachowania.
- Uzyskanie nagannej oceny zachowania może stanowić podstawę do wypowiedzenia umowy o naukę oraz spowodować skreślenie z listy uczniów w drodze postępowania administracyjnego.
- Oceną „wyjściową” dla każdego ucznia, którego zachowanie nie wzbudza zastrzeżeń jest ocena dobra. Uzyskanie oceny bardzo dobrej i wzorowej wymaga od ucznia podjęcia dodatkowych wysiłków. Zastrzeżenia do zachowania ucznia powodują obniżenie oceny do poprawnej, nieodpowiedniej lub nagannej.
- Roczne oceny zachowania zostają wystawione na podstawie dwóch ocen śródrocznych.
§ 45
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo wnioskować (na piśmie) do wychowawcy klasy o podwyższenie śródrocznej oceny z zachowania w terminie nie dłuższym niż 5 dni od otrzymania informacji o przewidywanej dla niego śródrocznej oceny zachowania.
- We wniosku uczeń lub jego rodzice określają ocenę o jaką uczeń się ubiega.
- Ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku:
- zaistnienia nowych okoliczności, np. informacji o pozytywnej zmianie w zachowaniu ucznia, pracy społecznej na rzecz środowiska, wolontariacie itp.
- otrzymania pochwały dyrektora szkoły,
- braku uwag negatywnych, godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień w okresie ubiegania się o podwyższoną ocenę.
- Wychowawca klasy ponownie analizuje warunki spełnienia przez ucznia kryteriów i ustala ostateczną ocenę. Śródroczna ocena zachowania nie może być niższa od przewidywanej.
§ 46
- Dyrektor szkoły na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniania do wglądu uczniowi lub jego rodzicom dokumentację dotyczącą:
- egzaminu klasyfikacyjnego,
- egzaminu poprawkowego,
- innej dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia,
- Dyrektor szkoły wskazuje czas i pomieszczenie w szkole, w którym nastąpi udostępnienie uczniowi lub jego rodzicom dokumentacji wymienionej w ust. 1.
- Dokumentacja wymieniona w ust. 1 udostępniana jest uczniowi lub jego rodzicom w obecności dyrektora szkoły lub w obecności upoważnionego przez dyrektora szkoły nauczyciela.
- Udostępnianie do wglądu uczniowi lub jego rodzicom dokumentacji wymienionej w ust. 1 odbywa się nie później niż 5 dni roboczych od dnia złożenia wniosku w sekretariacie szkoły.
- Podczas dokonywania wglądu w dokumentację, o której mowa w ust. 1, uczniowie lub jego rodzice mogą sporządzać notatki i wykonywać fotografię pracy ucznia.
- W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 przez niepełnoletniego ucznia szkoły, obowiązkiem dyrektora szkoły jest powiadomienie rodziców ucznia o tym fakcie, w porozumieniu z wychowawcą oddziału klasy, do której uczeń uczęszcza.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 7, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję i przeprowadza postępowanie zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 47
- Uczeń kończy szkołę, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
- W szkole, w klasie czwartej przeprowadzany jest egzamin maturalny zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Do egzaminu o którym mowa w ust. 2 może przystąpić uczeń, który złożył w terminie deklarację maturalną oraz ukończył szkołę.
ROZDZIAŁ X
ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZYGOTOWAWCZEGO
§ 48
- W szkole może być zorganizowany oddział przygotowawczy dla uczniów nieznających języka polskiego, przybywających z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa lub uczniów cudzoziemskich lub powracających z systemów edukacyjnych innych państw. Zajęcia odbywają się w budynku szkoły.
- Oddział przygotowawczy może być zorganizowany w trakcie roku szkolnego. Za zgodą organu prowadzącego szkołę do oddziału przygotowawczego mogą uczęszczać uczniowie zapisani do innej szkoły lub innych szkół.
- Uczniów niebędących obywatelami polskimi do oddziału przygotowawczego kwalifikuje dyrektor szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów. Znajomość języka polskiego jest badana w formie rozmowy z uczniem.
- Oddział przygotowawczy może liczyć do 25 uczniów.
- Wymiar zajęć w oddziale przygotowawczym wynosi co najmniej 26 godzin tygodniowo
- Tygodniowy wymiar godzin ustalony przez dyrektora określa szkolny plan nauczania dla Oddziału Przygotowawczego. Dyrektor planuje w nim realizację zajęć z uwzględnieniem możliwości kadrowo – organizacyjnych. Dopuszcza się organizację zajęć dodatkowych z języka, literatury oraz historii kraju pochodzenia uczniów.
- Zajęcia w oddziale przygotowawczym mają charakter integracyjny, przygotowują uczniów do nauki w polskiej szkole. Prowadzone są w oparciu o szkolne programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dostosowywane pod względem zakresu treści nauczania, metod i form do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
- Nauka języka polskiego odbywa się według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców. Wymiar godzin nauczania jest nieograniczony, nie mniejszy niż 6 godzin tygodniowo. Pozostały wymiar godzin jest wykorzystany na inne zajęcia.
- Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów, którzy mogą być wspomagani przez pomoc nauczyciela władającą językiem ukraińskim.
- Okres nauki ucznia w oddziale przygotowawczym trwa do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym, w którym uczeń został zakwalifikowany do oddziału przygotowawczego, z tym że okres ten w zależności od postępów w nauce ucznia i jego potrzeb edukacyjnych może zostać skrócony albo przedłużony, nie dłużej niż o jeden rok szkolny. Decyzję o skróceniu albo przedłużeniu okresu nauki ucznia w oddziale przygotowawczym podejmuje rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa.
- Sposób diagnozowania umiejętności uczniów, a następnie określania ich postępów w nauce, w szczególności w zakresie nauki języka polskiego, odbywa się na zasadach określonych w rozdziale: Wewnątrzszkolny System Oceniania (IX).
- Uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na warunkach określonych dla uczniów polskich. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy organizowana jest w szczególności w związku z doświadczeniem migracyjnym. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa statut w części dotyczącej udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zasady zapewniania uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu określa statut szkoły w części dotyczącej zakres zadań nauczycieli, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
ROZDZIAŁ XI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 49
- Decyzję o likwidacji szkoły podejmuje organ prowadzący.
- Likwidację przeprowadza likwidator powołany przez organ prowadzący, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- O zamiarze i przyczynach likwidacji szkoły organ prowadzący powiadomi rodziców, władze oświatowe oraz powiatowe na 6 miesięcy przed terminem likwidacji.
- W przypadku likwidacji majątek szkoły zostaje przeznaczony na cele określone przez organ prowadzący.
- Dokumentacja zlikwidowanej szkoły zostaje przekazana Kuratorowi Oświaty.
§ 50
- Postanowienia niniejszego statutu są obowiązujące dla wszystkich uczniów oraz rodziców z chwilą podpisania umowy o naukę.
- Zmieniony tekst statutu jest przedstawiany każdorazowo do wiadomości społeczności szkolnej publikując jego treść na stronie www szkoły.
- Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem rozstrzygane są w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
- Statut wchodzi w życie z dniem 2 września 2024 roku.
ZAŁĄCZNIK 1
TRYB SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAW UCZNIA
- W przypadku naruszenia statutowych praw ucznia i praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka uczeń lub jego Rodzic mają prawo złożyć pisemną skargę do:
- wychowawcy oddziału,
- pedagoga szkolnego,
- Dyrektora.
- Skarga powinna zawierać imię, nazwisko, adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji.
- Dyrektor (bądź osoba przyjmująca skargę w porozumieniu z Dyrektorem) w ramach swoich kompetencji, w ciągu 14 dni, ma obowiązek zbadać sprawę, interweniować i udzielić informacji zwrotnej w formie pisemnej.
- Skarżącemu w sprawach, o których mowa w ust. 1, przysługuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji zwrotnej, o której mowa w ust. 3, odwołanie do organu prowadzącego, który powinien rozstrzygnąć ostatecznie sprawę w ciągu 14 dni od dnia otrzymania odwołania.