STATUT
Optima High School – Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
- Na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.) organ prowadzący nadaje statut Optima High School – Liceum Ogólnokształcącemu w Warszawie, zwanemu dalej „szkołą".
- Szkoła jest niepublicznym czteroletnim liceum ogólnokształcącym.
- Organem prowadzącym jest Centrum Edukacyjne Optima Sp. z o.o.
- Siedziba szkoły i organu prowadzącego mieści się w Warszawie, przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§ 2
- Szkoła realizuje w szczególności cele określone w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
- Celami szkoły są:
- wspieranie uczniów w ich rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym, z uwzględnieniem ich wieku, potrzeb rozwojowych, możliwości psychofizycznych;
- zapewnianie uczniom bezpiecznych warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do przystąpienia do egzaminu maturalnego oraz do kontynuowania nauki na studiach wyższych;
- przygotowanie uczniów do odpowiedzialności za własny rozwój oraz do współodpowiedzialności za dobro wspólne w życiu rodzinnym, społecznym i obywatelskim;
- wspieranie uczniów w dokonywaniu wyborów ścieżki edukacyjnej i zawodowej;
- rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności, kreatywności i umiejętności współpracy.
§ 3
Do zadań szkoły należy:
- zapewnienie uczniom warunków do wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, zgodnie z ich potencjałem i potrzebami;
- realizowanie programów nauczania zgodnych z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
- wspieranie uczniów w rozwijaniu zainteresowań i talentów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami i poradniami;
- wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 4
- Szkoła realizuje swoje zadania przez:
- organizowanie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
- organizowanie kursów, szkoleń, warsztatów i innych form wsparcia dla uczniów i ich rodziców;
- przygotowywanie autorskich programów nauczania zgodnych z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
- organizowanie wydarzeń sprzyjających integracji środowiska szkolnego oraz współdziałania z rodzicami;
- zapewnianie uczniom dostępu do oferty kulturalnej, naukowej i sportowej.
- W celu realizacji zadań szkoła zapewnia uczniom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny, w szczególności przez:
- sprawowanie właściwej opieki nad uczniami przebywającymi na terenie szkoły;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas wycieczek, wyjść lub wyjazdów szkolnych;
- przeprowadzanie okresowych przeglądów stanu technicznego budynku i jego wyposażenia;
- organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
- pełnienie dyżurów nauczycielskich w czasie przerw międzylekcyjnych;
- organizowanie zajęć dodatkowych dostosowanych do potrzeb uczniów w ramach zagospodarowania czasu wolnego.
§ 5
- Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Z pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą skorzystać uczniowie, rodzice i nauczyciele.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i uczniów.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Rozdział 3
Organy szkoły
§ 6
- Organami szkoły są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna.
§ 7
- Dyrektora powołuje i odwołuje organ prowadzący.
- Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- zapewnienie prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego i niniejszym statutem;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
- organizowanie procesu kształcenia i wychowania w sposób zapewniający uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju i osiągania sukcesów edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
- podejmowanie działań na rzecz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów i pracowników w szkole;
- zapewnienie uczniom możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalistycznego wsparcia, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami;
- prowadzenie polityki kadrowej szkoły;
- organizowanie i nadzorowanie prawidłowego funkcjonowania szkoły, w tym ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć oraz czuwanie nad efektywnym wykorzystaniem czasu pracy nauczycieli i uczniów;
- współdziałanie z Radą Pedagogiczną, rodzicami oraz środowiskiem lokalnym w zakresie realizacji celów i zadań szkoły;
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
- Dyrektor na bieżąco przekazuje organowi prowadzącemu informacje dotyczące funkcjonowania szkoły, w szczególności w zakresie jej osiągnięć, napotykanych trudności oraz potrzeb.
§ 8
- W szkole może być utworzone stanowisko Wicedyrektora, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
- Wicedyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor.
- Zakres zadań Wicedyrektora określa Dyrektor.
- W przypadku nieobecności Dyrektora, Wicedyrektor przejmuje jego uprawnienia zgodnie z przypisanymi kompetencjami.
§ 9
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym.
- Rada Pedagogiczna pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, zatwierdzony przez Dyrektora.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą Dyrektor i nauczyciele.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
- opiniowanie w szczególności:
- organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
- projektu planu finansowego szkoły,
- wniosków Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycji Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny oraz inne osoby zapraszane przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej lub na wniosek członków tej Rady.
§ 10
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach własnych kompetencji i koordynowania bieżącej współpracy i wymiany informacji między organami szkoły.
- Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga organ prowadzący.
- Sprawy sporne między rodzicami i uczniami a organami szkoły lub nauczycielami rozstrzyga organ prowadzący.
- Sprawy sporne między nauczycielami a pracownikami szkoły rozstrzyga Dyrektor.
- Sprawy sporne między uczniem a nauczycielem rozstrzyga wychowawca ucznia w porozumieniu z psychologiem szkolnym.
Rozdział 4
Organizacja szkoły
§ 11
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
- Dyrektor może ustalić w danym roku szkolnym dodatkowe dni wolne od zajęć edukacyjnych.
- Dyrektor ogłasza informację o dodatkowych dniach wolnych od zajęć edukacyjnych, w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego, informując uczniów i ich rodziców.
§ 12
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
- Oddział pozostaje pod opieką nauczyciela wychowawcy, zwanego dalej „wychowawcą".
§ 13
- Podstawową formą działalności dydaktyczno-wychowawczej są obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut, przy zachowaniu tygodniowego rozkładu zajęć.
- Tygodniowy rozkład zajęć ustala Dyrektor na podstawie zatwierdzonego dokumentu organizacyjnego, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Wybrane obowiązkowe zajęcia edukacyjne oraz zajęcia dodatkowe mogą być prowadzone w formie wycieczek, wyjść lub wyjazdów.
- Organizacja wycieczek, wyjść lub wyjazdów uwzględnia możliwości finansowe szkoły oraz warunki zapewniające bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom.
- Szkoła zapewnia uczniom dostęp do platformy e-learningowej wspomagającej realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
§ 14
- Uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może realizować go poza szkołą na podstawie zezwolenia Dyrektora.
- W celu uzyskania zezwolenia rodzice ucznia składają wniosek do Dyrektora o spełnienie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą.
- Do wniosku rodzice dołączają:
- oświadczenie o zapewnieniu uczniowi warunków umożliwiających realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
- zobowiązanie rodziców do przystępowania przez ucznia w każdym roku szkolnym przez ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
- Uczeń realizujący obowiązek szkolny poza szkołą jest zobowiązany do przystąpienia w każdym roku szkolnym do egzaminów klasyfikacyjnych.
- Szkoła zapewnia uczniom realizującym obowiązek szkolny poza szkołą wsparcie organizacyjne i merytoryczne, w szczególności w formie:
- konsultacji indywidualnych lub grupowych z nauczycielami;
- dostępu do materiałów edukacyjnych;
- prawa do uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, wydarzeniach szkolnych, projektach edukacyjnych i egzaminach próbnych;
- opieki wychowawczej, psychologicznej i pedagogicznej – na wniosek ucznia lub jego rodziców.
§ 15
- Szkoła realizuje działania z zakresu doradztwa zawodowego, wspierające uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
- Doradztwo zawodowe może być realizowane w formie zajęć grupowych, konsultacji indywidualnych, warsztatów, spotkań z przedstawicielami zawodów oraz współpracy z instytucjami zewnętrznymi.
§ 16
- Zajęcia w szkole zawiesza się na czas oznaczony w przypadku:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- wysokiej albo zbyt niskiej temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów;
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, Dyrektor od trzeciego dnia zawieszenia zajęć organizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Organizacja zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość uwzględnia:
- prowadzenie zajęć synchronicznych w czasie rzeczywistym, oraz asynchronicznych z materiałów udostępnionych uczniowi do samodzielnego wykonania;
- ustalenie tygodniowego harmonogramu zajęć zdalnych dla każdego oddziału, przesyłanego rodzicom i uczniom przez dziennik elektroniczny;
- zapewnienie przemiennego kształcenia z użyciem monitora ekranowego i bez jego użycia, z uwzględnieniem higieny pracy ucznia;
- możliwość dostosowania form i treści zajęć do indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz warunków domowych ucznia.
- W celu realizacji zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość nauczyciele wykorzystują:
- dziennik elektroniczny jako podstawowe narzędzie komunikacji i dokumentowania;
- e-mail, komunikatory, platformy edukacyjne takie jak Google Meet, w zależności od możliwości technicznych szkoły i uczniów;
- telefon oraz pocztę tradycyjną – w przypadku trudności z dostępem do Internetu.
- Materiały dydaktyczne przygotowywane przez nauczycieli udostępnia się uczniom i rodzicom:
- w formie opisu tekstowego zadania do wykonania;
- jako linki do zasobów edukacyjnych, platform interaktywnych lub filmów;
- w postaci załączników z materiałami tekstowymi, graficznymi lub multimedialnymi;
- w formie papierowej, jeżeli uczeń nie ma możliwości korzystania z materiałów cyfrowych.
- Uczestnictwo ucznia w zajęciach z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość potwierdza się przez:
- obecność na zajęciach online prowadzonych w czasie rzeczywistym;
- aktywność na platformie edukacyjnej lub w dzienniku elektronicznym;
- terminowe wykonywanie i odsyłanie zadań zleconych przez nauczyciela;
- kontakt ucznia lub rodzica z nauczycielem potwierdzający udział w zajęciach.
- Nauczyciel dokumentuje frekwencję i aktywność ucznia w dzienniku elektronicznym. W przypadku braku kontaktu z uczniem lub nieodsyłania prac, informuje o tym rodziców za pośrednictwem dostępnych środków komunikacji.
- Rodzice są zobowiązani do:
- regularnego logowania się do dziennika elektronicznego;
- odbierania wiadomości od nauczycieli i Dyrektora;
- wspierania dziecka w organizacji pracy w domu;
- zgłaszania nauczycielowi lub Dyrektorowi wszelkich problemów technicznych, które uniemożliwiają realizację zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość – w celu ustalenia alternatywnego sposobu dostarczania materiałów edukacyjnych.
- W celu poszanowania prywatności ucznia:
- nie wymaga się od uczniów włączania kamer podczas zajęć online, o ile nie jest to niezbędne dla osiągnięcia celów dydaktycznych;
- zabrania się nagrywania zajęć bez zgody nauczyciela i uczniów;
- informacje o postępach ucznia przekazywane są wyłącznie jego rodzicom.
§ 17
- Szkoła prowadzi bibliotekę.
- Zasady działania biblioteki określa regulamin biblioteki, ustalony przez Dyrektora.
Rozdział 5
Zasady rekrutacji
§ 18
- Do szkoły przyjmuje się kandydatów na podstawie:
- wniosku o przyjęcie kandydata do szkoły;
- dokumentacji przebiegu nauczania z poprzedniej szkoły;
- zawarcia umowy o świadczenie usług edukacyjnych między organem prowadzącym a rodzicem albo pełnoletnim uczniem.
- Dyrektor może zarządzić przeprowadzenie weryfikacji stanu wiedzy kandydata do szkoły, w szczególności w formie testów wstępnych lub przystąpienia przez kandydata do dnia próbnego w szkole.
- Dyrektor może odmówić przyjęcia kandydata do szkoły w przypadku:
- braku wolnych miejsc w oddziale;
- braku dokumentów, o których mowa w ust. 1.
- Rekrutacja do szkoły ma charakter ciągły i prowadzona jest w miarę posiadanych wolnych miejsc w oddziałach.
- Przyjęcie kandydata do szkoły w trakcie roku szkolnego może nastąpić na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania z poprzedniej szkoły, w tym świadectwa szkolnego lub zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły.
- Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia kandydata do szkoły podejmuje Dyrektor.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami
§ 19
- W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami, zwani dalej „pracownikami".
- Pracownicy szkoły mają prawo do:
- godziwego wynagrodzenia;
- szacunku ze strony przełożonych, pracowników, uczniów oraz ich rodziców;
- jawnej i uzasadnionej oceny własnej pracy;
- stałego rozwoju zawodowego oraz wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
- wykonywania pracy w warunkach zgodnych z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Do zadań pracownika szkoły należy w szczególności:
- przestrzeganie obowiązujących przepisów oraz niniejszego statutu;
- realizowanie powierzonych obowiązków zapewniających sprawne funkcjonowanie szkoły;
- poszanowanie godności osobistej, dobrego imienia i własności osobistej pozostałych pracowników i uczniów szkoły;
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny oraz przepisów przeciwpożarowych;
- zapewnianie bezpieczeństwa osobom przebywającym na terenie szkoły.
- Szczegółowy zakres obowiązków oraz organizację pracy pracowników ustala Dyrektor w umowach zawartych z pracownikami.
§ 20
- Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
- wspieranie ucznia w jego rozwoju oraz dążenie do pełni własnego rozwoju zawodowego;
- systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do zajęć edukacyjnych;
- tworzenie atmosfery sprzyjającej pracy i nauce, opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu;
- ponoszenie odpowiedzialności za jakość i efekty prowadzonych zajęć edukacyjnych;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów w procesie nauczania;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć organizowanych na terenie szkoły i poza nią;
- współdziałanie z rodzicami uczniów, oparte na wzajemnym zrozumieniu i życzliwości;
- sprawiedliwe i obiektywne ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów;
- dbanie o powierzone mienie szkoły;
- systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
- przedkładanie Dyrektorowi do zatwierdzenia programu nauczania oraz propozycji podręcznika dla nauczanego przedmiotu;
- opracowywanie autorskich programów nauczania – w razie potrzeby i możliwości.
- Nauczyciel ma prawo do:
- szacunku i ochrony godności osobistej ze strony przełożonych, uczniów, rodziców i pracowników;
- swobodnego wyrażania myśli i przekonań, z poszanowaniem godności innych osób;
- wyboru metod i form pracy dydaktycznej zgodnych z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
- wyboru podręczników;
- uczestnictwa w planowaniu pracy szkoły;
- realizacji działań innowacyjnych w każdej sferze życia szkolnego;
- kontynuowania kształcenia i rozwoju zawodowego zgodnie z własnymi zainteresowaniami.
- W celu zapewnienia ciągłej opieki nad uczniami przed lekcjami, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach, nauczyciele pełnią dyżury zgodnie z ustalonym harmonogramem.
§ 21
Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
- integrowanie oddziału i wspieranie uczniów w rozwoju osobowym i społecznym;
- bieżące rozpoznawanie sytuacji wychowawczej uczniów oraz podejmowanie stosownych działań w porozumieniu z nauczycielami i specjalistami;
- współdziałanie z rodzicami uczniów w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych i edukacyjnych;
- prowadzenie dokumentacji wychowawczej i realizacja zadań wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- podejmowanie decyzji w sprawie zwolnienia ucznia z części zajęć na pisemny wniosek rodzica.
§ 22
- W szkole mogą być zatrudnieni pedagodzy, pedagodzy specjalni, psycholodzy, logopedzi oraz inni specjaliści – w zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjno-finansowych szkoły, zwani dalej „specjalistami".
- Do zadań specjalistów należy w szczególności:
- diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- organizowanie i prowadzenie działań wspierających rozwój uczniów w ścisłej współpracy z nauczycielami i wychowawcami;
- udzielanie indywidualnego wsparcia uczniom i ich rodzicom;
- inicjowanie działań interwencyjnych oraz wspierających w przypadku pojawienia się trudności edukacyjnych, emocjonalnych lub społecznych;
- współpracowanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, instytucjami wspierającymi rodzinę oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.
Rozdział 7
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 23
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia i jego rodziców o postępach w nauce, zachowaniu oraz o uzdolnieniach ucznia;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących oraz ocen klasyfikacyjnych śródrocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania;
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych rocznych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania uczniom oraz ich rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
- warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 24
- Oceny z zajęć edukacyjnych są ustalane jako:
- bieżące;
- klasyfikacyjne: śródroczne, roczne i końcowe.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Uzasadnienie oceny zawiera informację, co uczeń wykonał poprawnie, co wymaga poprawy, oraz jakie działania powinien podjąć w dalszej nauce.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępnia się dokumentację dotyczącą:
- egzaminów klasyfikacyjnych;
- egzaminów poprawkowych;
- procedury zgłoszenia zastrzeżeń co do wystawionej oceny;
- oceniania ucznia.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne, dokumentacja oceniania, oraz uzasadnienia ocen są udostępniane uczniowi i jego rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub podczas konsultacji, na ich wniosek.
- Klasyfikacja śródroczna polega na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
- Klasyfikacja roczna polega na ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
- Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych ani na promocję ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele tych zajęć.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Nauczyciel zobowiązany jest do indywidualizacji pracy z uczniem oraz do dostosowania wymagań edukacyjnych do jego potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych – na podstawie stosownych orzeczeń lub opinii.
- Szkoła prowadzi systematyczne i rzetelne informowanie rodziców o:
- postępach ucznia w nauce;
- trudnościach w opanowywaniu treści programowych;
- problemach wychowawczych i trudnościach w funkcjonowaniu społecznym;
- szczególnych uzdolnieniach i potencjale rozwojowym ucznia.
- Informowanie rodziców odbywa się w szczególności przez:
- zebrania organizowane co najmniej 2 razy w roku szkolnym;
- indywidualne spotkania z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotów;
- konsultacje;
- wpisy w dzienniku elektronicznym.
§ 25
- Oceny bieżące, śródroczne i roczne z poszczególnych przedmiotów ustalane są w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący (6);
- stopień bardzo dobry (5);
- stopień dobry (4);
- stopień dostateczny (3);
- stopień dopuszczający (2);
- stopień niedostateczny (1).
- Skala stopni bieżących może być poszerzona przez nauczyciela o „+" (plus) lub „-" (minus).
- Śródroczna i roczna ocena zachowania ustalana jest w stopniach według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
§ 26
- Ustala się następujące ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
- ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- w pełni opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz znacznie wykracza poza jej wymagania,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, proponując rozwiązania nietypowe i oryginalne,
- osiąga znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych przedsięwzięciach, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
- jest laureatem konkursów przedmiotowych,
- wykonuje zadania dodatkowe oznaczone „*" w pracach pisemnych, prezentując poziom wykraczający poza zakres wymagań;
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w pełni opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne oraz potrafi zastosować posiadaną wiedzę w nowych sytuacjach;
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie przekraczającym wymagania podstawowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, co umożliwia rozumienie relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu,
- poprawnie stosuje wiadomości i samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
- ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie umożliwiającym dalsze uczenie się danego przedmiotu,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
- ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w ograniczonym zakresie podstawowe wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego niezbędne do dalszego uczenia się danego przedmiotu,
- rozwiązuje – często z pomocą nauczyciela – proste, typowe zadania o niewielkim stopniu trudności;
- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w stopniu minimalnym,
- nie jest w stanie rozwiązać najprostszych zadań o elementarnym stopniu trudności, również przy pomocy nauczyciela, co uniemożliwia dalsze opanowanie treści programowych.
- Szczegółowe kryteria oceniania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i na poszczególnych poziomach nauczania opracowują nauczyciele prowadzący te zajęcia. Kryteria te wynikają z podstawy programowej kształcenia ogólnego danych zajęć edukacyjnych.
§ 27
- Śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się ucznia z obowiązków szkolnych;
- postawę społeczną i kulturę osobistą;
- relacje ucznia z rówieśnikami i dorosłymi;
- dbaność o wspólne dobro i bezpieczeństwo.
- Oceną wyjściową zachowania jest ocena dobra.
- Wymagania szczegółowe dla poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z zachowania są następujące:
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wypełnia wszystkie obowiązki szkolne, jest punktualny i zawsze przygotowany do zajęć,
- zachowuje się kulturalnie i z szacunkiem wobec wszystkich członków społeczności szkolnej,
- chętnie pomaga innym, wykazuje inicjatywę w działaniach na rzecz oddziału i szkoły,
- aktywnie uczestniczy w życiu społecznym,
- dba o estetykę otoczenia i bezpieczeństwo swoje oraz innych,
- nie otrzymał żadnych uwag wychowawczych ani kar;
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- rzetelnie i systematycznie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- zachowuje się kulturalnie, odnosi się z szacunkiem do rówieśników i dorosłych,
- angażuje się w życie oddziału i szkoły, chętnie współpracuje z innymi,
- respektuje zasady bezpieczeństwa i dba o wspólne mienie,
- może sporadycznie otrzymać uwagę o niewielkim znaczeniu, ale wyciąga z niej wnioski i zmienia postawę;
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w większości przypadków wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- przejawia kulturę osobistą, choć może sporadycznie naruszać normy społeczne,
- utrzymuje poprawne relacje z rówieśnikami i nauczycielami,
- nie unika odpowiedzialności, ale wykazuje ograniczoną inicjatywę w działaniach na rzecz społeczności szkolnej,
- może mieć kilka uwag wychowawczych, które jednak nie dotyczą poważnych naruszeń regulaminu;
- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- nieregularnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- zachowuje się zgodnie z zasadami w obecności nauczycieli, ale zdarza się, że narusza normy społeczne,
- relacje z rówieśnikami mogą być napięte lub konfliktowe,
- nie angażuje się w działania na rzecz oddziału lub szkoły,
- otrzymał kilkukrotnie uwagi za zachowanie, które wymagało interwencji wychowawczej;
- ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- często nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, unika pracy i nie przygotowuje się do zajęć,
- prezentuje postawę lekceważącą wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- przejawia negatywną postawę społeczną,
- bywa inicjatorem konfliktów lub uczestniczy w działaniach zagrażających bezpieczeństwu,
- otrzymał liczne uwagi wychowawcze oraz środki dyscyplinujące;
- ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- rażąco i uporczywie narusza obowiązki szkolne oraz zasady współżycia społecznego,
- nie reaguje na upomnienia, ignoruje polecenia nauczycieli, niszczy mienie,
- wykazuje agresję słowną lub fizyczną wobec innych uczniów lub dorosłych,
- jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu własnemu lub innych,
- otrzymał liczne i poważne kary wychowawcze, a podejmowane przez szkołę środki zaradcze nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.
§ 28
- Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się w różnych formach, dostosowanych do specyfiki przedmiotu, etapu edukacyjnego, indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, a także do wymagań wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
- Do podstawowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia należą:
- odpowiedzi ustne;
- prace pisemne, w tym sprawdziany i testy;
- projekty indywidualne lub zespołowe;
- prace praktyczne;
- aktywność na zajęciach.
- Przy sprawdzaniu wiedzy i umiejętności ucznia uwzględnia się:
- stopień opanowania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
- samodzielność w wykonywaniu zadań;
- umiejętność logicznego myślenia i stosowania wiedzy w praktyce;
- sposób prezentacji i uzasadniania stanowiska;
- postępy ucznia oraz jego zaangażowanie w proces uczenia się.
- Nauczyciele oceniają i sprawdzają osiągnięcia edukacyjne w następujący sposób:
- niedostateczny – 0%–37% punktów możliwych do uzyskania;
- dopuszczający – 38%–57% punktów możliwych do uzyskania;
- dostateczny – 58%–67% punktów możliwych do uzyskania;
- dobry – 68%–87% punktów możliwych do uzyskania;
- bardzo dobry – 88%–97% punktów możliwych do uzyskania;
- celujący – 98%–100% punktów możliwych do uzyskania.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
§ 29
- Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz zachowania ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w terminie 7 dni przed dniem rozpoczęcia ferii zimowych.
- Klasyfikację roczną przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w terminie 7 dni do dnia zakończenia roku szkolnego.
- W terminie 21 dni przed dniem klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej wychowawca informuje uczniów oraz ich rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej ocenie nagannej z zachowania. Informacja jest przekazywana uczniowi ustnie, a rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub podczas zebrania.
- W terminie 7 dni przed dniem klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie zachowania. Informacja jest przekazywana uczniowi ustnie, a rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub podczas spotkania z rodzicami.
§ 30
- Uczeń lub rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia wnosi się na piśmie wskazując, które przepisy prawa dotyczące trybu ustalenia oceny zostały naruszone, w terminie do 2 dni od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności obejmuje całoroczny zakres materiału na ocenę, o którą ubiega się uczeń.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia wniesienia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ocenia się według skali, o której mowa w § 28 ust. 4.
§ 31
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza egzamin poprawkowy.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminów z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.
- Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Szczegółowy termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor i powiadamia o tym terminie ucznia oraz rodziców.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora, nie później niż do końca września.
§ 32
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 33
- Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemny wniosek do nauczyciela o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych albo do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w terminie 5 dni od dnia poinformowania ucznia i rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Nauczyciel lub wychowawca w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku przedkłada pisemną odpowiedź uczniowi lub rodzicom, w której wskazuje utrzymanie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub przewidywanej klasyfikacyjnej rocznej oceny zachowania albo określa formy podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania oraz termin podwyższenia tej oceny.
- Formami podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej są:
- egzamin pisemny – w przypadku zajęć edukacyjnych;
- egzamin ustny – dodatkowo w przypadku zajęć z języka obcego;
- egzamin praktyczny – w przypadku zajęć komputerowych, plastyki, muzyki, techniki oraz wychowania fizycznego;
- zadanie zaliczeniowe – w przypadku oceny z zachowania.
- Podwyższenie przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania kończy się w terminie 7 dni przed dniem klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej.
- W przypadku braku możliwości ustalenia oceny klasyfikacyjnej uczeń może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego.
- Ustalona ocena końcowa jest ostateczna.
§ 34
- Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, na podstawie zezwolenia wydanego przez Dyrektora, zdaje egzamin klasyfikacyjny z każdego obowiązkowego zajęcia edukacyjnego określonego w ramowym planie nauczania – z wyjątkiem zajęć z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki – chyba że w zezwoleniu wskazano inaczej.
- Egzaminy klasyfikacyjne obejmują zakres treści wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w terminie ustalonym przez Dyrektora – nie później niż do dnia zakończenia rocznych zajęć edukacyjnych.
- Egzaminy przeprowadzają nauczyciele zatrudnieni w szkole, zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Uczeń, który nie przystąpił do egzaminów klasyfikacyjnych, nie może otrzymać świadectwa ukończenia klasy lub szkoły, ani być promowany do klasy programowo wyższej.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki uczniów
§ 35
- Uczeń ma prawo do:
- podmiotowego traktowania w każdej sytuacji szkolnej;
- dobrze zorganizowanego procesu kształcenia, wychowania i opieki, odpowiadającego zasadom higieny pracy umysłowej;
- zapoznania się z programem nauczania, jego celami, treściami oraz wymaganiami edukacyjnymi;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce oraz zachowaniu;
- rozwijania własnych zainteresowań, uzdolnień i talentów;
- otrzymywania pomocy dydaktycznej, wychowawczej i specjalistycznej w przypadku trudności;
- swobodnego wyrażania myśli i poglądów w sposób kulturalny, z poszanowaniem godności i praw innych osób.
- Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień statutu szkoły oraz wewnętrznych procedur i regulaminów;
- aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i współtworzenia wspólnoty szkoły;
- regularnego i punktualnego uczęszczania na zajęcia obowiązkowe oraz przygotowywania się do nich;
- odnoszenia się z szacunkiem do nauczycieli, pracowników, rówieśników i innych osób;
- troski o własne zdrowie, bezpieczeństwo i rozwój osobisty;
- godnego reprezentowania szkoły w środowisku szkolnym i poza nim;
- dbałości o mienie szkoły, ład, porządek oraz estetykę otoczenia;
- noszenia stroju zgodnego z zasadami przyjętymi w szkole oraz odpowiedniego do sytuacji edukacyjnej.
§ 36
- W szkole obowiązuje system nagród i kar.
- O przyznaniu nagrody statutowej lub udzieleniu kary statutowej decyduje Dyrektor.
§ 37
- Uczeń może być nagrodzony za:
- rzetelną naukę i pracę;
- działalność na rzecz oddziału lub szkoły;
- wzorową frekwencję;
- reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach, wydarzeniach;
- postawę koleżeńską i pomoc innym uczniom.
- Formami nagród są:
- pochwała wychowawcy udzielona na forum oddziału;
- pochwała Dyrektora– indywidualna, wobec oddziału lub na apelu;
- dyplom uznania;
- nagroda rzeczowa;
- list pochwalny skierowany do rodziców.
- Nagroda może być przyznana na wniosek:
- nauczyciela;
- wychowawcy.
§ 38
- Uczeń może zostać ukarany w przypadku:
- naruszenia postanowień niniejszego statutu;
- przejawów demoralizacji;
- popełnienia czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązków szkolnych;
- dopuszczenia się na terenie szkoły czynu zabronionego;
- zachowania zagrażającego zdrowiu lub życiu innych osób;
- znajdowania się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających na terenie szkoły albo wniesienia takich środków na teren szkoły.
- Formami kar są:
- upomnienie wychowawcy;
- upomnienie Dyrektora;
- nagana Dyrektora;
- skreślenie z listy uczniów.
- Kary mogą być nałożone na wniosek:
- nauczyciela;
- wychowawcy.
- Kary wymierzane są w porządku adekwatnym do rodzaju i wagi przewinienia, z uwzględnieniem stopniowalności.
- Skreślenie z listy uczniów stanowi najsurowszą formę kary stosowanej wobec ucznia i stosuje się tę karę w przypadku, gdy została zastosowana wobec niego już jedna z kar, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, a mimo to uczeń:
- nadal narusza postanowienia statutu szkoły;
- nadal przejawia zachowania demoralizujące;
- popełnił czyn karalny na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązków szkolnych;
- dopuścił się czynu zabronionego na terenie szkoły;
- swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia innych osób;
- przebywał na terenie szkoły w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających albo wnosił takie środki na teren szkoły.
- Uczeń może również zostać skreślony z listy uczniów w przypadku otrzymania oceny nagannej z zachowania.
- Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje przez rozwiązanie umowy o świadczeniu usług edukacyjnych.
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od zastosowanej kary w terminie 7 dni od udzielenia kary.
- Uczeń lub jego rodzice składają odwołanie do organu prowadzącego.
- Organ prowadzący rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Dyrektora i załączoną dokumentacją sprawy.
- Rozwiązanie umowy cywilno-prawnej może również nastąpić w przypadku:
- zalegania z opłatami za naukę przez okres przekraczający termin określony w tej umowie;
- rozwiązania umowy przez którąkolwiek ze stron umowy – zgodnie z jej postanowieniami.
- Rozwiązanie umowy cywilno-prawnej w przypadkach, o których mowa w ust. 11, jest jednoznaczne ze skreśleniem ucznia z listy uczniów.
§ 39
- W przypadku domniemania naruszenia praw ucznia uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną skargę do Dyrektora.
- Skarga zawiera:
- imiona i nazwisko rodziców;
- imiona i nazwisko ucznia;
- określenie zaskarżonej czynności.
- Dyrektor załatwia skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia złożenia skargi przez ucznia lub jego rodziców.
- Dyrektor o sposobie załatwienia skargi zawiadamia ucznia lub jego rodziców, którzy złożyli skargę.
- Jeżeli skarga dotyczy Dyrektora podmiotem przyjmującym i załatwiającym skargę jest organ prowadzący.
- Odpowiedź Dyrektora zawiera:
- rozstrzygnięcie, czy doszło do naruszenia praw ucznia;
- informacje o konsekwencjach wobec sprawcy naruszenia, jeżeli został on ustalony;
- ewentualne środki naprawcze wraz z określeniem osoby odpowiedzialnej za ich wdrożenie, o ile wynika to z okoliczności sprawy.
- Decyzja Dyrektora w sprawie rozstrzygnięcia postępowania w przedmiocie skargi dotyczącej naruszenia praw ucznia jest ostateczna.
Rozdział 9
Działalność finansowa
§ 40
- Nauka w szkole jest odpłatna.
- Organ prowadzący gromadzi i dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Szkoła jest finansowana z następujących źródeł:
- opłat wnoszonych przez rodziców;
- opłat rekrutacyjnych;
- środków organu prowadzącego;
- dotacje;
- darowizn, zapisów oraz innych świadczeń osób fizycznych i prawnych;
- innych źródeł.
- Opłata rekrutacyjna stanowi jednorazowe, bezzwrotne świadczenie pieniężne, którego wysokość ustalana jest corocznie przez osobę prowadzącą.
- Opłata wnoszona przez rodziców stanowi okresowe, bezzwrotne świadczenie pieniężne, którego wysokość oraz terminy płatności określa umowa o świadczenie usług edukacyjnych zawarta między organem prowadzącym a rodzicami ucznia.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 41
Zmiany statutu mogą być dokonane na wniosek organu prowadzącego lub na wniosek organów szkoły.
§ 42
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
§ 43
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.