STATUT
Optima High School – Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1

  1. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.) organ prowadzący nadaje statut Optima High School – Liceum Ogólnokształcącemu w Warszawie, zwanemu dalej „szkołą".
  2. Szkoła jest niepublicznym czteroletnim liceum ogólnokształcącym.
  3. Organem prowadzącym jest Centrum Edukacyjne Optima Sp. z o.o.
  4. Siedziba szkoły i organu prowadzącego mieści się w Warszawie, przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7.
  5. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły

§ 2

  1. Szkoła realizuje w szczególności cele określone w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
  2. Celami szkoły są:
    1. wspieranie uczniów w ich rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym, z uwzględnieniem ich wieku, potrzeb rozwojowych, możliwości psychofizycznych;
    2. zapewnianie uczniom bezpiecznych warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do przystąpienia do egzaminu maturalnego oraz do kontynuowania nauki na studiach wyższych;
    3. przygotowanie uczniów do odpowiedzialności za własny rozwój oraz do współodpowiedzialności za dobro wspólne w życiu rodzinnym, społecznym i obywatelskim;
    4. wspieranie uczniów w dokonywaniu wyborów ścieżki edukacyjnej i zawodowej;
    5. rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności, kreatywności i umiejętności współpracy.

§ 3

Do zadań szkoły należy:
  1. zapewnienie uczniom warunków do wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, zgodnie z ich potencjałem i potrzebami;
  2. realizowanie programów nauczania zgodnych z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
  3. wspieranie uczniów w rozwijaniu zainteresowań i talentów;
  4. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami i poradniami;
  5. wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 4

  1. Szkoła realizuje swoje zadania przez:
    1. organizowanie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
    2. organizowanie kursów, szkoleń, warsztatów i innych form wsparcia dla uczniów i ich rodziców;
    3. przygotowywanie autorskich programów nauczania zgodnych z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
    4. organizowanie wydarzeń sprzyjających integracji środowiska szkolnego oraz współdziałania z rodzicami;
    5. zapewnianie uczniom dostępu do oferty kulturalnej, naukowej i sportowej.
  2. W celu realizacji zadań szkoła zapewnia uczniom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny, w szczególności przez:
    1. sprawowanie właściwej opieki nad uczniami przebywającymi na terenie szkoły;
    2. zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas wycieczek, wyjść lub wyjazdów szkolnych;
    3. przeprowadzanie okresowych przeglądów stanu technicznego budynku i jego wyposażenia;
    4. organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
    5. pełnienie dyżurów nauczycielskich w czasie przerw międzylekcyjnych;
    6. organizowanie zajęć dodatkowych dostosowanych do potrzeb uczniów w ramach zagospodarowania czasu wolnego.

§ 5

  1. Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Z pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą skorzystać uczniowie, rodzice i nauczyciele.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i uczniów.
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  5. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Rozdział 3
Organy szkoły

§ 6

  1. Organami szkoły są:
    1. Dyrektor;
    2. Rada Pedagogiczna.

§ 7

  1. Dyrektora powołuje i odwołuje organ prowadzący.
  2. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
    1. kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz;
    2. zapewnienie prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego i niniejszym statutem;
    3. sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
    4. organizowanie procesu kształcenia i wychowania w sposób zapewniający uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju i osiągania sukcesów edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
    5. podejmowanie działań na rzecz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów i pracowników w szkole;
    6. zapewnienie uczniom możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalistycznego wsparcia, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami;
    7. prowadzenie polityki kadrowej szkoły;
    8. organizowanie i nadzorowanie prawidłowego funkcjonowania szkoły, w tym ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć oraz czuwanie nad efektywnym wykorzystaniem czasu pracy nauczycieli i uczniów;
    9. współdziałanie z Radą Pedagogiczną, rodzicami oraz środowiskiem lokalnym w zakresie realizacji celów i zadań szkoły;
    10. wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
  3. Dyrektor na bieżąco przekazuje organowi prowadzącemu informacje dotyczące funkcjonowania szkoły, w szczególności w zakresie jej osiągnięć, napotykanych trudności oraz potrzeb.

§ 8

  1. W szkole może być utworzone stanowisko Wicedyrektora, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
  2. Wicedyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor.
  3. Zakres zadań Wicedyrektora określa Dyrektor.
  4. W przypadku nieobecności Dyrektora, Wicedyrektor przejmuje jego uprawnienia zgodnie z przypisanymi kompetencjami.

§ 9

  1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym.
  2. Rada Pedagogiczna pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, zatwierdzony przez Dyrektora.
  3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą Dyrektor i nauczyciele.
  4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
  5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy szkoły;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
    6. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
    7. opiniowanie w szczególności:
      1. organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
      2. projektu planu finansowego szkoły,
      3. wniosków Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
      4. propozycji Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  6. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny oraz inne osoby zapraszane przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej lub na wniosek członków tej Rady.

§ 10

  1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach własnych kompetencji i koordynowania bieżącej współpracy i wymiany informacji między organami szkoły.
  2. Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga organ prowadzący.
  3. Sprawy sporne między rodzicami i uczniami a organami szkoły lub nauczycielami rozstrzyga organ prowadzący.
  4. Sprawy sporne między nauczycielami a pracownikami szkoły rozstrzyga Dyrektor.
  5. Sprawy sporne między uczniem a nauczycielem rozstrzyga wychowawca ucznia w porozumieniu z psychologiem szkolnym.
Rozdział 4
Organizacja szkoły

§ 11

  1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
  2. Dyrektor może ustalić w danym roku szkolnym dodatkowe dni wolne od zajęć edukacyjnych.
  3. Dyrektor ogłasza informację o dodatkowych dniach wolnych od zajęć edukacyjnych, w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego, informując uczniów i ich rodziców.

§ 12

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
  2. Oddział pozostaje pod opieką nauczyciela wychowawcy, zwanego dalej „wychowawcą".

§ 13

  1. Podstawową formą działalności dydaktyczno-wychowawczej są obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut, przy zachowaniu tygodniowego rozkładu zajęć.
  3. Tygodniowy rozkład zajęć ustala Dyrektor na podstawie zatwierdzonego dokumentu organizacyjnego, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
  4. Wybrane obowiązkowe zajęcia edukacyjne oraz zajęcia dodatkowe mogą być prowadzone w formie wycieczek, wyjść lub wyjazdów.
  5. Organizacja wycieczek, wyjść lub wyjazdów uwzględnia możliwości finansowe szkoły oraz warunki zapewniające bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom.
  6. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do platformy e-learningowej wspomagającej realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.

§ 14

  1. Uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może realizować go poza szkołą na podstawie zezwolenia Dyrektora.
  2. W celu uzyskania zezwolenia rodzice ucznia składają wniosek do Dyrektora o spełnienie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą.
  3. Do wniosku rodzice dołączają:
    1. oświadczenie o zapewnieniu uczniowi warunków umożliwiających realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
    2. zobowiązanie rodziców do przystępowania przez ucznia w każdym roku szkolnym przez ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
  4. Uczeń realizujący obowiązek szkolny poza szkołą jest zobowiązany do przystąpienia w każdym roku szkolnym do egzaminów klasyfikacyjnych.
  5. Szkoła zapewnia uczniom realizującym obowiązek szkolny poza szkołą wsparcie organizacyjne i merytoryczne, w szczególności w formie:
    1. konsultacji indywidualnych lub grupowych z nauczycielami;
    2. dostępu do materiałów edukacyjnych;
    3. prawa do uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, wydarzeniach szkolnych, projektach edukacyjnych i egzaminach próbnych;
    4. opieki wychowawczej, psychologicznej i pedagogicznej – na wniosek ucznia lub jego rodziców.

§ 15

  1. Szkoła realizuje działania z zakresu doradztwa zawodowego, wspierające uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
  2. Doradztwo zawodowe może być realizowane w formie zajęć grupowych, konsultacji indywidualnych, warsztatów, spotkań z przedstawicielami zawodów oraz współpracy z instytucjami zewnętrznymi.

§ 16

  1. Zajęcia w szkole zawiesza się na czas oznaczony w przypadku:
    1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
    2. wysokiej albo zbyt niskiej temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów;
    3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
    4. innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
  2. W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, Dyrektor od trzeciego dnia zawieszenia zajęć organizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  3. Organizacja zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość uwzględnia:
    1. prowadzenie zajęć synchronicznych w czasie rzeczywistym, oraz asynchronicznych z materiałów udostępnionych uczniowi do samodzielnego wykonania;
    2. ustalenie tygodniowego harmonogramu zajęć zdalnych dla każdego oddziału, przesyłanego rodzicom i uczniom przez dziennik elektroniczny;
    3. zapewnienie przemiennego kształcenia z użyciem monitora ekranowego i bez jego użycia, z uwzględnieniem higieny pracy ucznia;
    4. możliwość dostosowania form i treści zajęć do indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz warunków domowych ucznia.
  4. W celu realizacji zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość nauczyciele wykorzystują:
    1. dziennik elektroniczny jako podstawowe narzędzie komunikacji i dokumentowania;
    2. e-mail, komunikatory, platformy edukacyjne takie jak Google Meet, w zależności od możliwości technicznych szkoły i uczniów;
    3. telefon oraz pocztę tradycyjną – w przypadku trudności z dostępem do Internetu.
  5. Materiały dydaktyczne przygotowywane przez nauczycieli udostępnia się uczniom i rodzicom:
    1. w formie opisu tekstowego zadania do wykonania;
    2. jako linki do zasobów edukacyjnych, platform interaktywnych lub filmów;
    3. w postaci załączników z materiałami tekstowymi, graficznymi lub multimedialnymi;
    4. w formie papierowej, jeżeli uczeń nie ma możliwości korzystania z materiałów cyfrowych.
  6. Uczestnictwo ucznia w zajęciach z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość potwierdza się przez:
    1. obecność na zajęciach online prowadzonych w czasie rzeczywistym;
    2. aktywność na platformie edukacyjnej lub w dzienniku elektronicznym;
    3. terminowe wykonywanie i odsyłanie zadań zleconych przez nauczyciela;
    4. kontakt ucznia lub rodzica z nauczycielem potwierdzający udział w zajęciach.
  7. Nauczyciel dokumentuje frekwencję i aktywność ucznia w dzienniku elektronicznym. W przypadku braku kontaktu z uczniem lub nieodsyłania prac, informuje o tym rodziców za pośrednictwem dostępnych środków komunikacji.
  8. Rodzice są zobowiązani do:
    1. regularnego logowania się do dziennika elektronicznego;
    2. odbierania wiadomości od nauczycieli i Dyrektora;
    3. wspierania dziecka w organizacji pracy w domu;
    4. zgłaszania nauczycielowi lub Dyrektorowi wszelkich problemów technicznych, które uniemożliwiają realizację zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość – w celu ustalenia alternatywnego sposobu dostarczania materiałów edukacyjnych.
  9. W celu poszanowania prywatności ucznia:
    1. nie wymaga się od uczniów włączania kamer podczas zajęć online, o ile nie jest to niezbędne dla osiągnięcia celów dydaktycznych;
    2. zabrania się nagrywania zajęć bez zgody nauczyciela i uczniów;
    3. informacje o postępach ucznia przekazywane są wyłącznie jego rodzicom.

§ 17

  1. Szkoła prowadzi bibliotekę.
  2. Zasady działania biblioteki określa regulamin biblioteki, ustalony przez Dyrektora.
Rozdział 5
Zasady rekrutacji

§ 18

  1. Do szkoły przyjmuje się kandydatów na podstawie:
    1. wniosku o przyjęcie kandydata do szkoły;
    2. dokumentacji przebiegu nauczania z poprzedniej szkoły;
    3. zawarcia umowy o świadczenie usług edukacyjnych między organem prowadzącym a rodzicem albo pełnoletnim uczniem.
  2. Dyrektor może zarządzić przeprowadzenie weryfikacji stanu wiedzy kandydata do szkoły, w szczególności w formie testów wstępnych lub przystąpienia przez kandydata do dnia próbnego w szkole.
  3. Dyrektor może odmówić przyjęcia kandydata do szkoły w przypadku:
    1. braku wolnych miejsc w oddziale;
    2. braku dokumentów, o których mowa w ust. 1.
  4. Rekrutacja do szkoły ma charakter ciągły i prowadzona jest w miarę posiadanych wolnych miejsc w oddziałach.
  5. Przyjęcie kandydata do szkoły w trakcie roku szkolnego może nastąpić na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania z poprzedniej szkoły, w tym świadectwa szkolnego lub zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły.
  6. Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia kandydata do szkoły podejmuje Dyrektor.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami

§ 19

  1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami, zwani dalej „pracownikami".
  2. Pracownicy szkoły mają prawo do:
    1. godziwego wynagrodzenia;
    2. szacunku ze strony przełożonych, pracowników, uczniów oraz ich rodziców;
    3. jawnej i uzasadnionej oceny własnej pracy;
    4. stałego rozwoju zawodowego oraz wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
    5. wykonywania pracy w warunkach zgodnych z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
  3. Do zadań pracownika szkoły należy w szczególności:
    1. przestrzeganie obowiązujących przepisów oraz niniejszego statutu;
    2. realizowanie powierzonych obowiązków zapewniających sprawne funkcjonowanie szkoły;
    3. poszanowanie godności osobistej, dobrego imienia i własności osobistej pozostałych pracowników i uczniów szkoły;
    4. przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny oraz przepisów przeciwpożarowych;
    5. zapewnianie bezpieczeństwa osobom przebywającym na terenie szkoły.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków oraz organizację pracy pracowników ustala Dyrektor w umowach zawartych z pracownikami.

§ 20

  1. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
    1. wspieranie ucznia w jego rozwoju oraz dążenie do pełni własnego rozwoju zawodowego;
    2. systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do zajęć edukacyjnych;
    3. tworzenie atmosfery sprzyjającej pracy i nauce, opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu;
    4. ponoszenie odpowiedzialności za jakość i efekty prowadzonych zajęć edukacyjnych;
    5. uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów w procesie nauczania;
    6. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć organizowanych na terenie szkoły i poza nią;
    7. współdziałanie z rodzicami uczniów, oparte na wzajemnym zrozumieniu i życzliwości;
    8. sprawiedliwe i obiektywne ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów;
    9. dbanie o powierzone mienie szkoły;
    10. systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
    11. przedkładanie Dyrektorowi do zatwierdzenia programu nauczania oraz propozycji podręcznika dla nauczanego przedmiotu;
    12. opracowywanie autorskich programów nauczania – w razie potrzeby i możliwości.
  2. Nauczyciel ma prawo do:
    1. szacunku i ochrony godności osobistej ze strony przełożonych, uczniów, rodziców i pracowników;
    2. swobodnego wyrażania myśli i przekonań, z poszanowaniem godności innych osób;
    3. wyboru metod i form pracy dydaktycznej zgodnych z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego;
    4. wyboru podręczników;
    5. uczestnictwa w planowaniu pracy szkoły;
    6. realizacji działań innowacyjnych w każdej sferze życia szkolnego;
    7. kontynuowania kształcenia i rozwoju zawodowego zgodnie z własnymi zainteresowaniami.
  3. W celu zapewnienia ciągłej opieki nad uczniami przed lekcjami, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach, nauczyciele pełnią dyżury zgodnie z ustalonym harmonogramem.

§ 21

Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
  1. integrowanie oddziału i wspieranie uczniów w rozwoju osobowym i społecznym;
  2. bieżące rozpoznawanie sytuacji wychowawczej uczniów oraz podejmowanie stosownych działań w porozumieniu z nauczycielami i specjalistami;
  3. współdziałanie z rodzicami uczniów w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych i edukacyjnych;
  4. prowadzenie dokumentacji wychowawczej i realizacja zadań wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
  5. podejmowanie decyzji w sprawie zwolnienia ucznia z części zajęć na pisemny wniosek rodzica.

§ 22

  1. W szkole mogą być zatrudnieni pedagodzy, pedagodzy specjalni, psycholodzy, logopedzi oraz inni specjaliści – w zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjno-finansowych szkoły, zwani dalej „specjalistami".
  2. Do zadań specjalistów należy w szczególności:
    1. diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    2. organizowanie i prowadzenie działań wspierających rozwój uczniów w ścisłej współpracy z nauczycielami i wychowawcami;
    3. udzielanie indywidualnego wsparcia uczniom i ich rodzicom;
    4. inicjowanie działań interwencyjnych oraz wspierających w przypadku pojawienia się trudności edukacyjnych, emocjonalnych lub społecznych;
    5. współpracowanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, instytucjami wspierającymi rodzinę oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.
Rozdział 7
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

§ 23

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1. informowanie ucznia i jego rodziców o postępach w nauce, zachowaniu oraz o uzdolnieniach ucznia;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu rozwoju;
    3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    4. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. ustalanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    4. ustalanie ocen bieżących oraz ocen klasyfikacyjnych śródrocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    5. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    6. ustalanie ocen klasyfikacyjnych rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania;
    7. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych rocznych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    8. ustalanie warunków i sposobu przekazywania uczniom oraz ich rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach.
  3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
    1. wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  4. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
    1. warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
    2. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 24

  1. Oceny z zajęć edukacyjnych są ustalane jako:
    1. bieżące;
    2. klasyfikacyjne: śródroczne, roczne i końcowe.
  2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Uzasadnienie oceny zawiera informację, co uczeń wykonał poprawnie, co wymaga poprawy, oraz jakie działania powinien podjąć w dalszej nauce.
  4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępnia się dokumentację dotyczącą:
    1. egzaminów klasyfikacyjnych;
    2. egzaminów poprawkowych;
    3. procedury zgłoszenia zastrzeżeń co do wystawionej oceny;
    4. oceniania ucznia.
  5. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, dokumentacja oceniania, oraz uzasadnienia ocen są udostępniane uczniowi i jego rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub podczas konsultacji, na ich wniosek.
  6. Klasyfikacja śródroczna polega na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
  7. Klasyfikacja roczna polega na ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
  8. Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych ani na promocję ucznia.
  9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele tych zajęć.
  10. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  11. Nauczyciel zobowiązany jest do indywidualizacji pracy z uczniem oraz do dostosowania wymagań edukacyjnych do jego potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych – na podstawie stosownych orzeczeń lub opinii.
  12. Szkoła prowadzi systematyczne i rzetelne informowanie rodziców o:
    1. postępach ucznia w nauce;
    2. trudnościach w opanowywaniu treści programowych;
    3. problemach wychowawczych i trudnościach w funkcjonowaniu społecznym;
    4. szczególnych uzdolnieniach i potencjale rozwojowym ucznia.
  13. Informowanie rodziców odbywa się w szczególności przez:
    1. zebrania organizowane co najmniej 2 razy w roku szkolnym;
    2. indywidualne spotkania z wychowawcą lub nauczycielami przedmiotów;
    3. konsultacje;
    4. wpisy w dzienniku elektronicznym.

§ 25

  1. Oceny bieżące, śródroczne i roczne z poszczególnych przedmiotów ustalane są w stopniach według następującej skali:
    1. stopień celujący (6);
    2. stopień bardzo dobry (5);
    3. stopień dobry (4);
    4. stopień dostateczny (3);
    5. stopień dopuszczający (2);
    6. stopień niedostateczny (1).
  2. Skala stopni bieżących może być poszerzona przez nauczyciela o „+" (plus) lub „-" (minus).
  3. Śródroczna i roczna ocena zachowania ustalana jest w stopniach według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.

§ 26

  1. Ustala się następujące ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
    1. ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
      1. w pełni opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz znacznie wykracza poza jej wymagania,
      2. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
      3. biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, proponując rozwiązania nietypowe i oryginalne,
      4. osiąga znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych przedsięwzięciach, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
      5. jest laureatem konkursów przedmiotowych,
      6. wykonuje zadania dodatkowe oznaczone „*" w pracach pisemnych, prezentując poziom wykraczający poza zakres wymagań;
    2. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. w pełni opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
      2. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne oraz potrafi zastosować posiadaną wiedzę w nowych sytuacjach;
    3. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował wiadomości i umiejętności w zakresie przekraczającym wymagania podstawowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, co umożliwia rozumienie relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu,
      2. poprawnie stosuje wiadomości i samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
    4. ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie umożliwiającym dalsze uczenie się danego przedmiotu,
      2. rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
    5. ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
      1. opanował w ograniczonym zakresie podstawowe wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego niezbędne do dalszego uczenia się danego przedmiotu,
      2. rozwiązuje – często z pomocą nauczyciela – proste, typowe zadania o niewielkim stopniu trudności;
    6. ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
      1. nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w stopniu minimalnym,
      2. nie jest w stanie rozwiązać najprostszych zadań o elementarnym stopniu trudności, również przy pomocy nauczyciela, co uniemożliwia dalsze opanowanie treści programowych.
  2. Szczegółowe kryteria oceniania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i na poszczególnych poziomach nauczania opracowują nauczyciele prowadzący te zajęcia. Kryteria te wynikają z podstawy programowej kształcenia ogólnego danych zajęć edukacyjnych.

§ 27

  1. Śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
    1. wywiązywanie się ucznia z obowiązków szkolnych;
    2. postawę społeczną i kulturę osobistą;
    3. relacje ucznia z rówieśnikami i dorosłymi;
    4. dbaność o wspólne dobro i bezpieczeństwo.
  2. Oceną wyjściową zachowania jest ocena dobra.
  3. Wymagania szczegółowe dla poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z zachowania są następujące:
    1. ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
      1. wzorowo wypełnia wszystkie obowiązki szkolne, jest punktualny i zawsze przygotowany do zajęć,
      2. zachowuje się kulturalnie i z szacunkiem wobec wszystkich członków społeczności szkolnej,
      3. chętnie pomaga innym, wykazuje inicjatywę w działaniach na rzecz oddziału i szkoły,
      4. aktywnie uczestniczy w życiu społecznym,
      5. dba o estetykę otoczenia i bezpieczeństwo swoje oraz innych,
      6. nie otrzymał żadnych uwag wychowawczych ani kar;
    2. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. rzetelnie i systematycznie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
      2. zachowuje się kulturalnie, odnosi się z szacunkiem do rówieśników i dorosłych,
      3. angażuje się w życie oddziału i szkoły, chętnie współpracuje z innymi,
      4. respektuje zasady bezpieczeństwa i dba o wspólne mienie,
      5. może sporadycznie otrzymać uwagę o niewielkim znaczeniu, ale wyciąga z niej wnioski i zmienia postawę;
    3. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
      1. w większości przypadków wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
      2. przejawia kulturę osobistą, choć może sporadycznie naruszać normy społeczne,
      3. utrzymuje poprawne relacje z rówieśnikami i nauczycielami,
      4. nie unika odpowiedzialności, ale wykazuje ograniczoną inicjatywę w działaniach na rzecz społeczności szkolnej,
      5. może mieć kilka uwag wychowawczych, które jednak nie dotyczą poważnych naruszeń regulaminu;
    4. ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
      1. nieregularnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
      2. zachowuje się zgodnie z zasadami w obecności nauczycieli, ale zdarza się, że narusza normy społeczne,
      3. relacje z rówieśnikami mogą być napięte lub konfliktowe,
      4. nie angażuje się w działania na rzecz oddziału lub szkoły,
      5. otrzymał kilkukrotnie uwagi za zachowanie, które wymagało interwencji wychowawczej;
    5. ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
      1. często nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, unika pracy i nie przygotowuje się do zajęć,
      2. prezentuje postawę lekceważącą wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły,
      3. przejawia negatywną postawę społeczną,
      4. bywa inicjatorem konfliktów lub uczestniczy w działaniach zagrażających bezpieczeństwu,
      5. otrzymał liczne uwagi wychowawcze oraz środki dyscyplinujące;
    6. ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
      1. rażąco i uporczywie narusza obowiązki szkolne oraz zasady współżycia społecznego,
      2. nie reaguje na upomnienia, ignoruje polecenia nauczycieli, niszczy mienie,
      3. wykazuje agresję słowną lub fizyczną wobec innych uczniów lub dorosłych,
      4. jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu własnemu lub innych,
      5. otrzymał liczne i poważne kary wychowawcze, a podejmowane przez szkołę środki zaradcze nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.

§ 28

  1. Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się w różnych formach, dostosowanych do specyfiki przedmiotu, etapu edukacyjnego, indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, a także do wymagań wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
  2. Do podstawowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia należą:
    1. odpowiedzi ustne;
    2. prace pisemne, w tym sprawdziany i testy;
    3. projekty indywidualne lub zespołowe;
    4. prace praktyczne;
    5. aktywność na zajęciach.
  3. Przy sprawdzaniu wiedzy i umiejętności ucznia uwzględnia się:
    1. stopień opanowania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
    2. samodzielność w wykonywaniu zadań;
    3. umiejętność logicznego myślenia i stosowania wiedzy w praktyce;
    4. sposób prezentacji i uzasadniania stanowiska;
    5. postępy ucznia oraz jego zaangażowanie w proces uczenia się.
  4. Nauczyciele oceniają i sprawdzają osiągnięcia edukacyjne w następujący sposób:
    1. niedostateczny – 0%–37% punktów możliwych do uzyskania;
    2. dopuszczający – 38%–57% punktów możliwych do uzyskania;
    3. dostateczny – 58%–67% punktów możliwych do uzyskania;
    4. dobry – 68%–87% punktów możliwych do uzyskania;
    5. bardzo dobry – 88%–97% punktów możliwych do uzyskania;
    6. celujący – 98%–100% punktów możliwych do uzyskania.
  5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

§ 29

  1. Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz zachowania ucznia.
  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
  3. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w terminie 7 dni przed dniem rozpoczęcia ferii zimowych.
  4. Klasyfikację roczną przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w terminie 7 dni do dnia zakończenia roku szkolnego.
  5. W terminie 21 dni przed dniem klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej wychowawca informuje uczniów oraz ich rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej ocenie nagannej z zachowania. Informacja jest przekazywana uczniowi ustnie, a rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub podczas zebrania.
  6. W terminie 7 dni przed dniem klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie zachowania. Informacja jest przekazywana uczniowi ustnie, a rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub podczas spotkania z rodzicami.

§ 30

  1. Uczeń lub rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  2. Zastrzeżenia wnosi się na piśmie wskazując, które przepisy prawa dotyczące trybu ustalenia oceny zostały naruszone, w terminie do 2 dni od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności obejmuje całoroczny zakres materiału na ocenę, o którą ubiega się uczeń.
  4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia wniesienia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ocenia się według skali, o której mowa w § 28 ust. 4.

§ 31

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
  2. Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza egzamin poprawkowy.
  3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminów z plastyki, muzyki, informatyki, zajęć komputerowych, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.
  4. Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Szczegółowy termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor i powiadamia o tym terminie ucznia oraz rodziców.
  5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora, nie później niż do końca września.

§ 32

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§ 33

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemny wniosek do nauczyciela o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych albo do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w terminie 5 dni od dnia poinformowania ucznia i rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Nauczyciel lub wychowawca w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku przedkłada pisemną odpowiedź uczniowi lub rodzicom, w której wskazuje utrzymanie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub przewidywanej klasyfikacyjnej rocznej oceny zachowania albo określa formy podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania oraz termin podwyższenia tej oceny.
  3. Formami podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej są:
    1. egzamin pisemny – w przypadku zajęć edukacyjnych;
    2. egzamin ustny – dodatkowo w przypadku zajęć z języka obcego;
    3. egzamin praktyczny – w przypadku zajęć komputerowych, plastyki, muzyki, techniki oraz wychowania fizycznego;
    4. zadanie zaliczeniowe – w przypadku oceny z zachowania.
  4. Podwyższenie przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania kończy się w terminie 7 dni przed dniem klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej.
  5. W przypadku braku możliwości ustalenia oceny klasyfikacyjnej uczeń może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego.
  6. Ustalona ocena końcowa jest ostateczna.

§ 34

  1. Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, na podstawie zezwolenia wydanego przez Dyrektora, zdaje egzamin klasyfikacyjny z każdego obowiązkowego zajęcia edukacyjnego określonego w ramowym planie nauczania – z wyjątkiem zajęć z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki – chyba że w zezwoleniu wskazano inaczej.
  2. Egzaminy klasyfikacyjne obejmują zakres treści wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego.
  3. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w terminie ustalonym przez Dyrektora – nie później niż do dnia zakończenia rocznych zajęć edukacyjnych.
  4. Egzaminy przeprowadzają nauczyciele zatrudnieni w szkole, zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
  5. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminów klasyfikacyjnych, nie może otrzymać świadectwa ukończenia klasy lub szkoły, ani być promowany do klasy programowo wyższej.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki uczniów

§ 35

  1. Uczeń ma prawo do:
    1. podmiotowego traktowania w każdej sytuacji szkolnej;
    2. dobrze zorganizowanego procesu kształcenia, wychowania i opieki, odpowiadającego zasadom higieny pracy umysłowej;
    3. zapoznania się z programem nauczania, jego celami, treściami oraz wymaganiami edukacyjnymi;
    4. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce oraz zachowaniu;
    5. rozwijania własnych zainteresowań, uzdolnień i talentów;
    6. otrzymywania pomocy dydaktycznej, wychowawczej i specjalistycznej w przypadku trudności;
    7. swobodnego wyrażania myśli i poglądów w sposób kulturalny, z poszanowaniem godności i praw innych osób.
  2. Uczeń ma obowiązek:
    1. przestrzegania postanowień statutu szkoły oraz wewnętrznych procedur i regulaminów;
    2. aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i współtworzenia wspólnoty szkoły;
    3. regularnego i punktualnego uczęszczania na zajęcia obowiązkowe oraz przygotowywania się do nich;
    4. odnoszenia się z szacunkiem do nauczycieli, pracowników, rówieśników i innych osób;
    5. troski o własne zdrowie, bezpieczeństwo i rozwój osobisty;
    6. godnego reprezentowania szkoły w środowisku szkolnym i poza nim;
    7. dbałości o mienie szkoły, ład, porządek oraz estetykę otoczenia;
    8. noszenia stroju zgodnego z zasadami przyjętymi w szkole oraz odpowiedniego do sytuacji edukacyjnej.

§ 36

  1. W szkole obowiązuje system nagród i kar.
  2. O przyznaniu nagrody statutowej lub udzieleniu kary statutowej decyduje Dyrektor.

§ 37

  1. Uczeń może być nagrodzony za:
    1. rzetelną naukę i pracę;
    2. działalność na rzecz oddziału lub szkoły;
    3. wzorową frekwencję;
    4. reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach, wydarzeniach;
    5. postawę koleżeńską i pomoc innym uczniom.
  2. Formami nagród są:
    1. pochwała wychowawcy udzielona na forum oddziału;
    2. pochwała Dyrektora– indywidualna, wobec oddziału lub na apelu;
    3. dyplom uznania;
    4. nagroda rzeczowa;
    5. list pochwalny skierowany do rodziców.
  3. Nagroda może być przyznana na wniosek:
    1. nauczyciela;
    2. wychowawcy.

§ 38

  1. Uczeń może zostać ukarany w przypadku:
    1. naruszenia postanowień niniejszego statutu;
    2. przejawów demoralizacji;
    3. popełnienia czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązków szkolnych;
    4. dopuszczenia się na terenie szkoły czynu zabronionego;
    5. zachowania zagrażającego zdrowiu lub życiu innych osób;
    6. znajdowania się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających na terenie szkoły albo wniesienia takich środków na teren szkoły.
  2. Formami kar są:
    1. upomnienie wychowawcy;
    2. upomnienie Dyrektora;
    3. nagana Dyrektora;
    4. skreślenie z listy uczniów.
  3. Kary mogą być nałożone na wniosek:
    1. nauczyciela;
    2. wychowawcy.
  4. Kary wymierzane są w porządku adekwatnym do rodzaju i wagi przewinienia, z uwzględnieniem stopniowalności.
  5. Skreślenie z listy uczniów stanowi najsurowszą formę kary stosowanej wobec ucznia i stosuje się tę karę w przypadku, gdy została zastosowana wobec niego już jedna z kar, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, a mimo to uczeń:
    1. nadal narusza postanowienia statutu szkoły;
    2. nadal przejawia zachowania demoralizujące;
    3. popełnił czyn karalny na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązków szkolnych;
    4. dopuścił się czynu zabronionego na terenie szkoły;
    5. swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia innych osób;
    6. przebywał na terenie szkoły w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających albo wnosił takie środki na teren szkoły.
  6. Uczeń może również zostać skreślony z listy uczniów w przypadku otrzymania oceny nagannej z zachowania.
  7. Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje przez rozwiązanie umowy o świadczeniu usług edukacyjnych.
  8. Uczeń lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od zastosowanej kary w terminie 7 dni od udzielenia kary.
  9. Uczeń lub jego rodzice składają odwołanie do organu prowadzącego.
  10. Organ prowadzący rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Dyrektora i załączoną dokumentacją sprawy.
  11. Rozwiązanie umowy cywilno-prawnej może również nastąpić w przypadku:
    1. zalegania z opłatami za naukę przez okres przekraczający termin określony w tej umowie;
    2. rozwiązania umowy przez którąkolwiek ze stron umowy – zgodnie z jej postanowieniami.
  12. Rozwiązanie umowy cywilno-prawnej w przypadkach, o których mowa w ust. 11, jest jednoznaczne ze skreśleniem ucznia z listy uczniów.

§ 39

  1. W przypadku domniemania naruszenia praw ucznia uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną skargę do Dyrektora.
  2. Skarga zawiera:
    1. imiona i nazwisko rodziców;
    2. imiona i nazwisko ucznia;
    3. określenie zaskarżonej czynności.
  3. Dyrektor załatwia skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia złożenia skargi przez ucznia lub jego rodziców.
  4. Dyrektor o sposobie załatwienia skargi zawiadamia ucznia lub jego rodziców, którzy złożyli skargę.
  5. Jeżeli skarga dotyczy Dyrektora podmiotem przyjmującym i załatwiającym skargę jest organ prowadzący.
  6. Odpowiedź Dyrektora zawiera:
    1. rozstrzygnięcie, czy doszło do naruszenia praw ucznia;
    2. informacje o konsekwencjach wobec sprawcy naruszenia, jeżeli został on ustalony;
    3. ewentualne środki naprawcze wraz z określeniem osoby odpowiedzialnej za ich wdrożenie, o ile wynika to z okoliczności sprawy.
  7. Decyzja Dyrektora w sprawie rozstrzygnięcia postępowania w przedmiocie skargi dotyczącej naruszenia praw ucznia jest ostateczna.
Rozdział 9
Działalność finansowa

§ 40

  1. Nauka w szkole jest odpłatna.
  2. Organ prowadzący gromadzi i dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  3. Szkoła jest finansowana z następujących źródeł:
    1. opłat wnoszonych przez rodziców;
    2. opłat rekrutacyjnych;
    3. środków organu prowadzącego;
    4. dotacje;
    5. darowizn, zapisów oraz innych świadczeń osób fizycznych i prawnych;
    6. innych źródeł.
  4. Opłata rekrutacyjna stanowi jednorazowe, bezzwrotne świadczenie pieniężne, którego wysokość ustalana jest corocznie przez osobę prowadzącą.
  5. Opłata wnoszona przez rodziców stanowi okresowe, bezzwrotne świadczenie pieniężne, którego wysokość oraz terminy płatności określa umowa o świadczenie usług edukacyjnych zawarta między organem prowadzącym a rodzicami ucznia.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe

§ 41

Zmiany statutu mogą być dokonane na wniosek organu prowadzącego lub na wniosek organów szkoły.

§ 42

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.

§ 43

Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.