Czy edukacja zdalna jest dobrym rozwiązaniem dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

W niniejszym artykule przeanalizujemy różne aspekty nauki zdalnej w kontekście potrzeb ucznia z orzeczeniem. Ponieważ zrozumienie potrzeb ucznia z różnego rodzaju trudnościami jest szczególnie ważne w kontekście profesjonalnego podejścia do jego edukacji i rozwoju.


Data publikacji:
07.02.2025
Liczba wyświetleń:
247
Ranking artykułu:
5 \ 5

Treść:
  1. Indywidualne tempo nauki
  2. Komfort domowego środowiska
  3. Dostępność nowoczesnych narzędzi
  4. Jak maksymalizować korzyści i minimalizować wyzwania?

W niniejszym artykule przeanalizujemy różne aspekty nauki zdalnej w kontekście potrzeb ucznia z orzeczeniem. Ponieważ zrozumienie potrzeb ucznia z różnego rodzaju trudnościami jest szczególnie ważne w kontekście profesjonalnego podejścia do jego edukacji i rozwoju.

Jednak zanim przejdziemy do analizy możliwości jakie niesie edukacja zdalna w tym kontekście, warto zrozumieć, kim są uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Jest to przede wszystkim grupa niezwykle zróżnicowana, obejmująca dzieci i młodzież z różnymi niepełnosprawnościami fizycznymi, intelektualnymi, emocjonalnymi, sensorycznymi czy społecznymi. Każdy z tych uczniów ma unikalne potrzeby edukacyjne, które wymagają indywidualnego podejścia oraz dostosowania metod nauczania. Zupełne inne potrzeby edukacyjne mają uczniowie z orzeczeniem o dysleksji, dysgrafii, dysortografii czy dyskalkulii niż uczniowie z orzeczeniem o autyzmie, ADHD czy ADD. Dlatego staramy się dostosować nasze metody nauczania oraz platformę edukacyjną Optima Highschool tak, aby każdy z nich znalazł dla siebie materiały dydaktyczne oraz możliwości, które pomogą mu dostosować sposób nauki do swoich indywidualnych potrzeb. U nas każdy może liczyć na zrozumienie, szacunek i odpowiednie podejście dydaktyczne. Zarówno osoba neuronormatywna (bez orzeczenia), jak i uczeń nieneuronormatywny (z problemami neurologicznymi np. autyzmem czy ADD) oraz innym orzeczeniem (np. o diagnozie dysleksji). Wszystko dzięki wielu atutom jakie niesie system edukacji w Optima Highschool. Wśród zalet edukacji zdalnej możemy wymienić:

Indywidualne tempo nauki

Edukacja zdalna daje możliwość dostosowania tempa nauki do specjalnych potrzeb ucznia (np. częste przerwy). Uczniowie mogą poświęcać tyle czasu, ile potrzebują na zrozumienie materiału, co jest szczególnie ważne dla tych, którzy mają trudności z przyswajaniem wiedzy w tradycyjnym tempie.

Komfort domowego środowiska

Dla wielu licealistów ze specjalnymi potrzebami, nauka w znanym, bezpiecznym środowisku domowym jest mniej stresująca niż w szkole. Już sam brak presji czasu oraz hałasu niosą pozytywne rezultaty. Ponieważ uczniowie nie są przebodźcowani sensorycznie w takim stopniu jak w dużych, zatłoczonych klasach, co przekłada się na poziom ich koncentracji, samopoczucia i efektywności w zapamiętywaniu przyswajanego materiału.

Dostępność nowoczesnych narzędzi

Wirtualne klasy oferują dostęp do różnorodnych technologii wspierających naukę, takich jak materiały edukacyjne, dodatkowe skrypty czy projekty 3D. A także możliwość udziału w lekcjach online prowadzonych przez nauczycieli, z którymi uczeń może porozmawiać na niezrozumiałe kwestie podczas konsultacji online. Te zasoby mogą być szczególnie przydatne dla osób z trudnościami w całkowicie samodzielnej nauce (jak w klasycznej edukacji domowej, gdzie uczeń jest zdany sam na siebie).

Warto także zauważyć, że stały kontakt z nauczycielami i klasą online wpływa również korzystnie na budowanie relacji, rozwój komunikacji, a także kompetencji twardych i miękkich.

Każdy uczeń, który ma większą potrzebę bezpośredniego kontaktu z nauczycielem lub pedagogiem, znajdzie nasze wsparcie stacjonarnie w szkole – w siedzibie Optima Highschool. Otwartość naszego liceum również na uczniów z różnego rodzaju trudnościami i potrzebami edukacyjnymi podkreślał podczas webinaru (który odbył się 04.02.2025 r.) Dyrektor naszej szkoły - Pan Michał Olczak – zapewniając uczniów o dostępie do psychologa, pedagogów, treningu umiejętności społecznych, a także zajęć rewalidacyjnych czy wyrównawczych z różnych przedmiotów. Korzystając z okazji, zachęcamy do obejrzenia retransmisji ze wspomnianego wydarzenia: Webinar 04.02.2025: Kształcenie na odległość w Optima Highschool! - YouTube

Nauka zdalna może okazać się bardzo korzystna dla uczniów z orzeczeniem o autyzmie czy zespole Aspergera, także ze względu na potrzebę stałych struktur i rutyny, które w takim systemie edukacyjnym można ukształtować według własnych potrzeb. Naturalnie bardzo istotne są współpraca i wsparcie rodziców uczniów, które będą dodatkową motywacją.

Jak maksymalizować korzyści i minimalizować wyzwania?

Aby edukacja zdalna była skuteczna dla ucznia z orzeczeniem, ważne jest, aby podejść do niej z otwartością. Oto kilka rekomendacji:

Indywidualizacja nauczania: Nauczyciele i rodzice powinni współpracować, aby dostosować program nauczania do specyficznych potrzeb ucznia. Regularne konsultacje i tzw. „feedback” mogą pomóc w identyfikacji obszarów, które wymagają większego wsparcia.

Wykorzystanie technologii: Warto otworzyć się na  technologię jaką oferuje Optima Highschool. Nasza platforma edukacyjna wspiera proces nauczania i skutecznie eliminuje trudności, z jakimi mierzą sie uczniowie w tradycyjnym nauczaniu domowym lub w szkole systemowej.  

Wsparcie emocjonalne: Regularny kontakt zdalny z nauczycielem poprzez platformę edukacyjną lub stacjonarny z pedagogiem czy psychologiem, może pomóc uczniom w radzeniu sobie ze stresem związanym z nauką i z naturalnymi trudnościami wieku młodzieńczego. Warto też docenić możliwość klasowej pracy w grupach online, a tym samym możliwości nawiązywania kontaktu z rówieśnikami. I w końcu możliwości większej ilości czasu na budowanie relacji z bliskimi, przyjaciółmi oraz rozwijaniu umiejętności związanych z zainteresowaniami ucznia (np. sport, sztuka, taniec).

Podsumowując. Edukacja zdalna, choć na pierwszy rzut oka pełna wyzwań, oferuje także wiele możliwości dla licealistów ze specjalnymi potrzebami. Kluczowe jest, aby podejść do niej z otwartym umysłem i gotowością do dostosowywania metod nauczania do indywidualnych potrzeb każdej osoby z orzeczeniem. Dzięki współpracy nauczycieli, rodziców i samych uczniów tworzymy w Optima Highschool środowisko, które sprzyja rozwojowi i edukacji, niezależnie od zróżnicowanych potrzeb uczniów.  
 

Czy ten artykuł był dla Ciebie wartościowy?
Nie był wartościowy
1
2
3
4
5
Był wartościowy
Nie był wartościowy Był wartościowy